התנועה לאיכות השלטון פנתה לוועדת הריכוזיות בבקשה לעסוק בנושא פירוק גרעיני השליטה בגופים פיננסיים.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לוועדת הריכוזיות בבקשה לעסוק בנושא פירוק גרעיני השליטה בגופים פיננסיים.
וזאת כחלק בלתי נפרד וכתנאי הכרחי ל"שיפור ושמירה על יציבות המערכת הפיננסית בכלל והמערכת הבנקאית בפרט" כמוטל על הוועדה במנדט שניתן לה.
מכתבה של התנועה לראש הממשלה שר האוצר וועדת הריכוזיות הנו פניה חוזרת לוועדה לעסוק בנושא פירוק גרעיני השליטה בגופים פיננסיים, כחלק בלתי נפרד וכתנאי הכרחי ל"שיפור ושמירה על יציבות המערכת הפיננסית בכלל והמערכת הבנקאית בפרט" כמוטל על הוועדה במנדט שניתן לה. כן מבקשת התנועה מהוועדה להקים תת וועדה לעיסוק בנושא מרכזי וחיוני זה, כפי שנעשה בנוגע לסוגיות נוספות הכרוכות במנדט שניתן בידה. פנית התנועה לא נענתה ומכאן מניחה התנועה כי החלטת הוועדה שלא לעסוק בנושא מרכזי זה, עומדת על כנה. התנועה חוזרת על עמדתה כי פירוק גרעיני השליטה במוסדות הפיננסים הינה תנאי הכרחי להקטנת הריכוזיות ולהגנה על האינטרסים של הציבור הרחב במוסדות אלו. במצב החוקי הנוכחי, בכדי להשיג שליטה במוסד פיננסי אין צורך ברוב של מעל 50%, ולמעשה במוסד פיננסי בעל פיזור מניות גדול ייתכן שבעל מניות יחזיק במניות בשיעור של אחוזים בודדים וייחשב כבעל גרעין שליטה.
הכוח לקבל את ההחלטות ניתן בידי מיעוט, בעוד שרוב בעלי הנכסים נותרים חסרי יכולת להביע את רצונם ולהשפיע על התנהלות המוסד הפיננסי שבו יש להם חלק.
תפיסת העולם המאפשרת קיומם של גרעיני שליטה במוסדות פיננסיים היא אנטי-דמוקרטית – בכך שהיא נותנת כוח בידי מעטים, מפרה את העיקרון של 'מניה אחת – קול אחד' ומהווה הקצאת משאבים קלוקלת.

לא נכון לדחות דיון וטיפול בנושאים המצויים בלב ליבה של סוגיית הריכוזיות להזדמנות אחרת, שכן הזדמנות כזו יתכן ולא תקרה על דרכה של המדינה בעתיד הקרוב והנזקים שהמצב הנוכחי יוצרים ועלולים לגרום לכלכלה בישראל הינם חמורים ביותר.
במידה והוועדה החליטה שלא לעסוק בנושא, מבקשת התנועה מראש הממשלה ומשר האוצר, להנחותה לעסוק בעניין ולחלופין לקדם פירוקם של גרעיני השליטה במקביל לפעילות הוועדה.
התנועה רואה במצב הנוכחי סכנה חמורה ליציבות הפיננסית ולמשק הישראלי. שכן, כספי הציבור המושקע בגופים הפיננסים נתונים לניהולם של גרעיני שליטה, הנהנים מהסיכוי ללא סיכון שהינו שווה ערך.