התנועה לאיכות השלטון: חקיקה אישית שמטרתה לבצע הנדסה גנטית בבית המשפט העליון פוגעת באמון הציבור בכנסת.

התנועה לאיכות השלטון: חקיקה אישית שמטרתה לבצע הנדסה גנטית בבית המשפט העליון פוגעת באמון הציבור בכנסת.

במכתבה לראש הממשלה, שר המשפטים ויו"ר הכנסת מציינת התנועה כי הכנסת השמונה-עשרה העלתה מספר הצעות חוק, המשנות את חוקי המשחק בשיטת מינוי שופטים לבית-המשפט העליון ובאופן בחירת נשיא בית-המשפט העליון ומשנהו. הצעות אלו טרם התקבלו כחוקים במדינת ישראל, אך נדמה כי הדרך לאישורם נסללת בימים האחרונים.
התנועה מתמקדת בשתי הצעות חוק, אשר נתפסות בעיני כלל הציבור כחקיקה אישית, המונעות משיקולים זרים, מתוך רצון לבצע הנדסה גנטית במוסד בית-המשפט העליון. הראשונה הינה הצעת חוק בתי המשפט (תיקון – מינוי נשיא), שזכתה (מבלי לפגוע בכבודו של כב' השופט גרוניס) בכינוי "חוק גרוניס", והשניה – הצעת חוק בחירת נציגי לשכת עורכי הדין לוועדות למינוי נושאי משרה שיפוטית "חוק אילטוב".
התנועה טוענת כי חקיקה פרסונאלית חותרת תחת אושיות הדמוקרטיה, בכך שהרשות המחוקקות למעשה קובעת הסדר חוקי אד-הוק עבור אדם ספציפי למשרה ספציפית, וזאת במעטה של הסדר ראשוני. באם יאושר חוק שכזה, הוא יהווה יריית פתיחה לשינוי חקיקתי תכוף, שיבוסס על אידיאולוגיה זמנית וחולפת (קרי, ראייה קצרת טווח של החקיקה הנדרשת) ו/או תפתח פתח למינויי מקורבים או כאלו שחבר-כנסת זה או אחר חפץ ביקרם.
לפיכך, חקיקה אישית פוגעת פגיעה קשה באמון הציבור בנבחריו חברי-הכנסת ובכך גם בכנסת עצמה. הפגיעה נובעת מתחושה כי שיקולים בלתי-ענייניים חדרו להליך החקיקה ובכך הופכת היא למגמתית. פגיעה שכזו באמון הציבור עלולה להביא לערעור שלטון החוק, בשל הפחיתה בכבודו בעיני הציבור בכללותו.
דווקא לאור החשיבות הרבה שהתנועה מייחסת לבית המחוקקים ולעבודת המחוקק עומדת התנועה על כך, שחקיקה לא תהיה או תתפש כמונעת על-ידי שיקולים חיצוניים.
בהתאם לזאת, פנתה התנועה לראש הממשלה, שר המשפטים ויו"ר הכנסת על-מנת שימנעו מחקיקה כזו הנחזית להיות חקיקה אישית שכל מטרתה, כאמור, השפעה ישירה ואישית על זהות השופטים בבית המשפט העליון. למצער, ככל שהכנסת מבקשת לקדם את הצעות החקיקה בפני עצמן, ולא כחקיקה אישית, מן הראוי להגביל שתי הצעות חוק אלו – אם וכאשר הן תתקבלנה – כך שתחולנה רק בבחירת הנשיא שאחרי הנשיא הבא לבית המשפט העליון ולבחירת נציגי לשכת עורכי הדין, בלשכה הבאה ולא בסבב המינויים הנוכחי. הדבר יבטיח את התמסמסות השיקולים הזרים הלכאוריים וישמור על טוהר הדמוקרטיה ואמון הציבור בנבחריו.