התנועה לאיכות השלטון תעתור לבג"ץ באם וועדת השרים לענייני חקיקה תאשר את הצעת החוק לפיה מועמדים לעליון יבחרו רק לאחר קיום שימוע פומבי בפני וועדת חוקה חוק ומשפט ובאישור חבריה

התנועה לאיכות השלטון תעתור לבג"ץ באם וועדת השרים לענייני חקיקה תאשר את הצעת החוק לפיה מועמדים לעליון יבחרו רק לאחר קיום שימוע פומבי בפני וועדת חוקה חוק ומשפט ובאישור חבריה
התנועה לחברי הוועדה : "אל תתנו יד למהלך שעלול לשנות את צביונה הדמוקרטי של מדינת ישראל."
ממכתבה של התנועה לחברי הוועדה עולה כי, בהתאם לפרסומים, עומדת היום לעלות בפני הוועדה הצעת החוק בתי המשפט (תיקון – שקיפות בהליכי מינוי שופטים לבית המשפט העליון ובמינוי הנשיא והמשנה לנשיא בית המשפט העליון), בועדת השרים לענייני חקיקה.

התנועה מתריעה בפני הוועדה כי הצעה זו והתניית מינוי שופטי בית המשפט העליון באישורה של ועדת חוקה חוק ומשפט הופכת את המינוי הרגיש ביותר והבכיר ביות במערכת המשפט הישראלית למינוי פוליטי גרידא, ממש כך.
הצעה זו – כל משמעותה היא פוליטיזציה של המערכת המשפטית, הפרת האיזון העדין בין הרשויות השונות ופגיעה מהותית בחובה לשמר את בית המשפט העליון ושופטיו כמוסד ממלכתי, א-פוליטי, אובייקטיבי הזוכה לאמון בלתי מעורר מצד הציבור הבא בשעריו.
הצעת החוק באם תאושר תוביל, הלכה למעשה, לתלות מסוכנת של השופטים הנבחרים במערכת הפוליטית ובפוליטיקאים אשר אמורים לאשר מועמדותם.

התנועה מדגישה כי, ישנן לא מעט מדינות בהן דווקא הוקמו וועדות לבחירת שופטים, דומות לזו הנהוגה כיום בישראל, וזאת מתוך מגמה לחזק את עצמאות מערכת המשפט אל מול המערכת המחוקקת ולשפר אמון הציבור בהליך מינוי השופטים.
בנוסף מדגישה התנועה כי בכל הנוגע למינויים של שופטים בכלל ושופטי בית המשפט העליון בכלל, יש מקום לקיים הליך שקוף, פתוח לציבור, בהתאם להוראות כללי השפיטה (סדרי העבודה של הועדה לבחירת שופטים) התשמ"ד-1984 (להלן-כללי השפיטה). בשמירה דקדקנית על קיום כללי השפיטה יש כדי לקדם השקיפות ושיתוף הציבור בחירת שופטי ישראל תוך שמירה על מוסדות הדמוקרטיה הישראלית. אולם, הצעת החוק, לעומת זאת, משתמשת באמתלא של שקיפות כדי לאפשר התערבות פוליטית ולכך אין להסכים!
לסיכום מבהירה התנועה כי, ההצעה תוביל למצב בו תתאפשר התערבות פוליטית גסה, ללא יכולת לאזנה, בהליך המינויים לאחד הגופים הרגישים ביותר במערכת המשפטית.הצעת החוק מסוכנת לדמוקרטיה הישראלית שופטי ישראל אינם אמורים להיבחר בהליך דמוקרטי הדומה לבחירת חברי הכנסת, עסקינן בגוף מקצועי בעל כוח וסמכות מוגבלים, אשר תפקידו במקום בו הרוב שולט- להגן על המיעוט ולבקר את פעולות השלטון. לאור זאת מבקשת התנועה מחברי הוועדה להתנגד בכל תוקף להצעת החוק שבנדון ולא לתת ידך למהלך, שעלול לשנות את צביונה הדמוקרטי של מדינת ישראל.