התנועה לאיכות השלטון פנתה בדרישה להקמת מנגנון הכשרה ורישוי לשינוי מהותי באופן מינוי דירקטורים בבנקים ובמוסדות פיננסיים

התנועה לאיכות השלטון פנתה בדרישה להקמת מנגנון הכשרה ורישוי לשינוי מהותי באופן מינוי דירקטורים בבנקים ובמוסדות פיננסיים
בימים אלה נמצאת בהליכי חקיקה בוועדת הכספים של הכנסת ובמשרד המשפטים, הצעת חוק הבנקאות (חוק מראני). – לטענת התנועה, יש צורך לנצל את ההזדמנות שנוצרת עם תחילת המעבר לבנקאות ללא גרעיני שליטה ועם חקיקת חוק מראני, על מנת לקדם תפיסה ניהולית-פיקוחית חדשה במערכת הפיננסית.

ניהולם התקין והמקצועי של הבנקים הוא אינטרס ציבורי מובהק. תפקידו המורכב והחשוב של דירקטור בתאגיד בנקאי דורש הסדרה נפרדת שתבטיח פיקוח הולם על מקצועיותם של העוסקים בדבר. חוק מראני הוא, לתפיסת התנועה, המסגרת הנכונה והמתאימה להסדרת תפקוד דירקטוריוני הבנקים, ולפיכך הוא מהווה הזדמנות ליישום מהיר של הצעת התנועה בעניין.
התנועה פנתה לשר המשפטים, לשר האוצר ולנגיד בנק ישראל ולחברי ועדת הכספים כדי לנצל את שעת הכושר וחלון ההזדמנויות הנדיר לטיפול בצלע המהותית החסרה כיום בחוק מראני: דאגה לרמתם המקצועית של הדירקטורים בבנקים ובמוסדות הפיננסיים, על ידי הקמת מנגנון הכשרה ורישוי לדירקטורים במוסדות אלו.
התנועה סבורה כי הקמת מנגנון רישוי שיבטיח כי רק המוכשרים והמקצועיים ביותר יוכלו לשמש כדירקטורים, יהווה ציון דרך שייטיב עם המערכת הבנקאית כולה ויעניק שקט נפשי למערכת הרגולטורית ולציבור המפקידים. התנועה סבורה כי "חוק מראני", המצוי בימים אלה בהליכי חקיקה, ועוסק במתכונתו הנוכחית רק בדרכי מינוי הדירקטורים במטרה למנוע שליטה ללא היתר בבנק, מהווה את המסגרת המתאימה ומאפשר הזדמנות יוצאת דופן לטיפול שורש בסוגיית הכשרת הדירקטורים.
התנועה טוענת כי אין להתייחס לניהול של מוסד פיננסי שבו מופקדים כספי הציבור, כמו לניהול של חברה רגילה, ולכן יש להסדיר בנפרד את כשירות הדירקטורים במוסדות אלה.
התנועה למען איכות השלטון תבקש להופיע בפני וועדת הכספים ולפרוש את עמדתה בנושא.