התנועה לאיכות השלטון עתרה היום לבג"צ נגד התיקון לחוק בית המשפט, הקובע תקופת כהונה מזערית כתנאי לבחירת נשיא בית המשפט העליון. (החוק המכונה בתקשורת חוק גרוניס)

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום לבג"צ נגד התיקון לחוק בית המשפט, הקובע תקופת כהונה מזערית כתנאי לבחירת נשיא בית המשפט העליון. (החוק המכונה בתקשורת חוק גרוניס)

התנועה מבקשת בעתירתה צו על תנאי נגד הכנסת שתנמק מדוע לא יבוטל התיקון לחוק , או לחלופין שלא יחול בבחירת הנשיא הנוכחי לבית המשפט העליון אלא יחול רק במועד בחירת הנשיא שלאחריו; התנועה אף מבקשת צו ביניים נגד הועדה לבחירת שופטים, המורה לה שלא להתכנס ולבחור נשיא עד לבירור העתירה.
בעתירה זו מבקשת התנועה להיאבק בשטף הצעות החוק המבקשות לפגוע בכוחו של בג"צ, לבצע בו "הנדסה גנטית", להשפיע באופן אישי וישיר על המינויים הנעשים בו; להשתיק את התקשורת ולצמצם פעולתם של עותרים ציבוריים והחברה האזרחית.
כנסת ישראל אישרה אתמול את התיקון לחוק בתי המשפט (תיקון מס' 67) (תקופת כהונה מזערית כתנאי לבחירת נשיא בית המשפט העליון), התשע"ב-2011 (נודע בכינוי, 'חוק גרוניס') – התיקון לחוק משפיע ישירות -פרסונאלית על בחירת נשיא בית המשפט העליון.
לתפיסתנו, הליכי מינוי שופטים המוכתמים ב"חקיקה אישית", פוגמים פגיעה אנושה ברשות השופטת בעצמאותה ובאמון הציבור בה, וכתוצאה מכך ביסודות המשטר ובשלומה של החברה.
לפיכך, בעתירתה היום לבג"צ מבקשת התנועה כי יוצא צו על תנאי כנגד כנסת ישראל המורה לה להשיב מדוע לא תבטל את התיקון לחוק, בגין הפרסונאליות הפסולה והבלתי חוקתית של התיקון לחוק, או לחלופין כי יוצא צו על תנאי המגביל את התיקון לחוק לא במינוי מחליף לנשיאת בית המשפט העליון המכהנת, אלא רק במועד הבא אחריו, שבו ימונה נשיא וזאת על מנת לנטרל את הפרסונאליות הפסולה והבלתי חוקתית שלו.
כן מבקשת התנועה צווי ביניים נגד הוועדה לבחירת שופטים, המורה לה שלא להתכנס ושלא לבחור נשיא לבית המשפט העליון עד אשר תתברר ותוכרע עתירה זו וצו ביניים נגד המדפיס הממשלתי, המורה לו להימנע מלפרסם את התיקון לחוק ברשומות, עד אשר תתברר ותוכרע עתירה זו.
התנועה איננה טוענת כי אין בסמכותה של הכנסת לקדם חקיקה למיטב שיקול דעתה, ובכלל כך אף לקבוע את אופן בחירתו של נשיא בית המשפט העליון- אך העיתוי בו נעשה התיקון לחוק; האופן בו הוא נעשה; וההיסטוריה החקיקתית של תיקון זה – מביאים למסקנה כי מדובר למעשה בחקיקה פרסונאלית, אשר נועדה בעיקרה להשפיע השפעה ישירה ואישית על זהות השופטים היושבים כעת בבית המשפט העליון, ולבצע "הנדסה גנטית" בבית המשפט ככזו היא איננה חוקתית, שכן היא פוגעת, כאמור, הן ביציבותו ומעמדו של בית המשפט העליון והן עומדת בניגוד לעקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית הישראלית, ומביאה לפגיעה באמון הציבור הן ברשות השופטת והן במחוקקת.
התנועה מבקשת מבית המשפט להורות על קיום דיון דחוף ביותר, נוכח העובדה כי נשיאת בית המשפט העליון צפויה לסיים את כהונתה ביום 28.2.2012 וההכרעה בדבר זהות הנשיא הבא של בית המשפט העליון תלויה בהכרעה בסעדים המבוקשים בעתירה זו.
לעתירה לחץ כאן