התנועה לאיכות השלטון בדרישה מחברי ועדת הריכוזיות לערוך רפורמה מקיפה במינוי וכהונת הדירקטורים

התנועה לאיכות השלטון בדרישה מחברי ועדת הריכוזיות לערוך רפורמה מקיפה במינוי וכהונת הדירקטורים

במכתבה של התנועה לאיכות השלטון לשר האוצר ולחברי ועדת הריכוזיות ביקשה התנועה להפנות את תשומת לב הועדה להגברת התחרותיות במשק, המנסחת בימים אלה את המסקנות הסופיות שלה לכשלים הקיימים בנושאי כהונת הדירקטורים, תוך מתן דוגמא אקטואלית בולטת לבעיה שבעירוב פעילויות פיננסיות בריאליות.
התנועה מבקשת מהוועדה כי תבחן שוב את הכשלים בנושאי כהונת דירקטורים ותשקול לערוך רפורמה בתחום, בייחוד לאור המציאות הטופחת על פני הציבור בשידור ישיר.
בימים האחרונים התפרסמו ידיעות בעניין מינויו האפשרי של יו"ר חברת הביטוח מגדל, מר אהרון פוגל ליו"ר חברת פרטנר במקביל. מינוי זה מדגיש את הבעייתיות שבהמלצת הוועדה להפריד פעילויות פיננסיות מריאליות מסף מסוים בלבד, שכן על אף שחברות מגדל ופרטנר הן שחקניות משמעותיות ומרכזיות במשק, לא נדרשת מהן הפרדת דירקטורים בהתאם להמלצות הביניים של הוועדה. בעיה זו מחזקת את עמדת התנועה כי יש לבצע רפורמה מקיפה בנושאי כהונת דירקטורים, הכוללת הכשרה ורישוי והכוללת מינוי דירקטורים במשרה מלאה ובשכר תחרותי, על מנת לייצר הליכי קבלת החלטות שישפרו את ניהול הסיכון-סיכוי של 2.5 טריליון ₪ נכסים פיננסיים של הציבור.
אין צורך להכביר מילים על הבעייתיות הרבה בכהונה צולבת של דירקטורים. הועדה להגברת התחרותיות במשק אף קבעה בהמלצות הביניים שהגישה, כי "כאשר הדירקטור המכהן בגוף פיננסי משמעותי הוא בעל זיקה לגוף ריאלי משמעותי, פוטנציאל להיווצרות ניגודי עניינים הוא גדול, גם בהינתן ההגנה הנגזרת מהרגולציה הקיימת"
במצב הדברים כיום, 150-200 הדירקטורים מנהלים את כלל חסכונות הציבור הרחב, כ-2.5 טריליון שקלים, ממונים ללא הכשרה מקצועית נאותה, המותאמת לדרישות התפקיד. הדירקטורים אינם מחויבים בבחינות או ברישוי כפי שניתן היה לצפות משומרי הסף של כספי הציבור ומרביתם ממונים בצורה ישירה או עקיפה על ידי בעלי השליטה.
לפיכך, במכתבה של התנועה לאיכות השלטון היא קוראת לחברי ועדת הריכוזיות, שקיבלו מנדט לפעול להגברת התחרותיות במשק, לקבוע כי יש לאמץ מודל פיקוחי ניהולי חדש לפיו יכתבו נהלים מסודרים להכשרה להכשרת הדירקטורים, לביצוע הליכי בחינה ורישוי מוסדרים על ידי גופים רגולטורים, ולהפוך את תפקיד הדירקטור למקצוע במשרה מלאה, בשכר תחרותי, ואזי הדירקטורים יוכלו לשמש כשומרי סף אפקטיביים, שעניינם אחד- שמירה על כספו של הציבור.