קריאה לרמטכ"ל לשנות לאלתר את ההחלטה על ביטול נסיעות חינם לחיילים ברכבת ישראל

קריאה לרמטכ"ל לשנות לאלתר את ההחלטה על ביטול נסיעות חינם לחיילים ברכבת ישראל

אלי סולם, מנכ"ל התנועה לאיכות השלטון פנה היום (22.1.2012) במכתב לרמטכ"ל לשנות לאלתר את ההחלטה לבטל את נסיעות החינם לחיילים ברכבות הבוקר של ימי ראשון במרחב שמצפון הארץ ועד לתל אביב.
יש לבטל את ההחלטה מהטעמים הבאים:
החלטה זו פוגעת בעיקרון השוויון: נסיעה ברכבת הינה דרך התחבורה המועדפת על חיילים רבים מסיבות שונות (מהירות ההגעה, אין צורך בהחלפת קווים לאורך הנסיעה, תדירות הרכבות וכיוב'). חיוב החיילים לנסוע ברכבת בתשלום, יוצר, דה- פקטו, חוסר שוויון בין חיילים אשר ידם משגת ויכולים לממן נסיעה ברכבת, לבין חיילים שידם אינה משגת ונאלצים להסתפק בחלופה היחידה שעומדת לרשותם.
ההחלטה איננה מידתית: צה"ל לא בחן האם זו החלופה שפגיעתה בחיילים הינה המזערית ביותר. כך ניתן היה לאפשר לחיילים להגיע במספר שעות מאוחר יותר (לדוגמא לקבוע כי שעת ההגעה לבסיס הינה 14:00, וזאת בתור ברירת המחדל ולא בתור התחשבות בחיילים שמאחרים). בכך צה"ל היה משרת את אותן המטרות מבלי לפגוע בחיילים.
אי בחינת חלופות: במקום לשלול את אפשרותם של חיילים לנסוע ללא תשלום ברכבות על צה"ל לדרבן חיילים לנסוע באוטובוסים ייעודיים להם, בכך צה"ל היה מקטין את העומס על הרכבות מבלי לנקוט בצעד לא מידתי של שלילת האפשרות לנסוע ברכבת ללא תשלום כלל.
צה"ל הינו צבא העם, זו נשמת אפו ועל הרמטכ"ל לעשות הכול בכדי לשמור על הצבא בתור שכזה. מהלכים כגון אלו, מעלים תחושות קשות בקרב הציבור, שאימתי שנדרשים לבצע קיצוצים, חיילינו, שממילא הם אלו שנושאים בנטל בחברה הישראלית, הם הראשונים לעמוד בתור. מצב שכזה הדעת אינה סובלת.