אנחנו והמלחמה בשחיתות -יוסי יעלי

אנחנו והמלחמה בשחיתות -יוסי יעלי
התנועה לאיכות השלטון נלחמת שנים רבות בתופעת השחיתות במיגזר הציבורי. במסגרת המאבק בשחיתות היו לה כמה הישגים יפים וחשובים, אבל תופעת השחיתות לא מראה סימני כניעה. ננסה לענות כאן על השאלה מה נדרש ואפשר לעשות כדי שהמלחמה בשחיתות תהיה יותר אפקטיבית.

הכלים הממוסדים למלחמה בשחיתות הם: משטרה, פרקליטות ומערכת בתי המשפט. התפקוד של המערכות הממוסדות רחוק מלספק הן מבחינת יעילות הטיפול שלהן, והן מבחינת קצב הטיפול שלהן בבעיות של הפרות חוק בכלל. גם עקב זאת וגם עקב הדרישה החוקית להוכיח מעל כל צל ספק אשמה כדי להעניש עבריין, נוצר מצב שאפקט ההרתעה הוא קטן והמושחתים יכולים לפעול ללא פחד ממשי. התנועה לאיכות השלטון עותרת הרבה פעמים לבגץ כנגד צעדים לא תקינים והרבה פעמים מצליחה למנוע תקלות. זאת פעילות חשובה אבל אין בה כל הרתעה, כי תמיד אפשר לנסות בשיטת מצליח לבשל תבשיל באושים, ואם המנסה אינו מצליח הוא אינו נענש אלא המעשה רק נמנע.

בנוסף למלחמה במושחתים צריך גם לפעול כדי לייבש את המקורות שמהם ניזונה תופעת השחיתות, ואז פשוט יהיה הרבה יותר קשה לבצע מעשי שחיתות. תופעת השחיתות פורחת כאשר ענינים בעלי ערך כספי גדול ומפתה מתנהלים בחדרי חדרים. לפיכך העמקת השקיפות בהחלטות ציבוריות, הרחבת השימוש במערכות ממוחשבות ותיעוד מסודר של החלטות מייבשים את הכר הפורה שממנו ניזונה תופעת השחיתות. הדרישה ליישום צעדים אלה בכל גוף ציבורי יכולה כיום וצריכה להיעשות על ידי כל אחד ואחד: דרך מכתבים ישירים לרשויות המתאימות ( הגוף הספציפי, חברי כנסת, שרי ממשלה ), שימוש באינטרנט, ברשתות חברתיות ובבלוגים וכמובן פניה לתקשורת הקלסית

( עתונות רדיו וטלביזיה – אבל לא להסתפק רק בהן ). כיום חוק חופש המידע מאפשר לקבל מידע ( ומידע הוא כוח ) והוא זמין לשימוש אצל כל אחד. אמת שחלק מהגופים מערימים קשיים לא עניניים למתן מידע ( אפילו הנהלת בתי המשפט עושה כך ), אבל בחלק לא מבוטל מהמקרים נתקלים באנשים טובים שמשתפים פעולה ועוזרים.

לפיכך אם ברצוננו להצליח במלחמה בשחיתות עלינו ( על כולנו ) להתגייס למלחמה הזאת ולא לצפות שמישהו יעשה בשבילנו את העבודה. כל אחד מאתנו יכול לתרום ללחץ הציבורי לייבש את מקורות ההזנה של תופעת השחיתות. הסיכוי לקדם פעולת ייבוש כזאת הוא טוב אם כי התהליך צפוי להיות ארוך, אולם לחץ ציבורי מתמיד לכך ישפיע. אם כל אחד מאתנו יבצע רק פניה אחת הלחץ הציבורי המצטבר יהיה גדול מאוד והמצב ישתפר.