התנועה לאיכות השלטון דורשת לקדם שקיפות מלאה בשוק החיסכון הפנסיוני

התנועה לאיכות השלטון דורשת לקדם שקיפות מלאה בשוק החיסכון הפנסיוני

האפשרויות והאפיקים השונים כדי לחסוך את כספי הפנסיה שלו על מנת שתינתן לו הזכות להזדקן בכבוד.
הפנייה של התנועה לשר האוצר ולממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר היא להקים מרכז מידע אינטרנטי שיכלול את כלל המידע הקיים על שוק הפנסיה בישראל, באופן נהיר, שקוף וברור לקריאה והבנה לכל אזרח במדינת ישראל. כמו כן יש לנהל בשקיפות את הדיון המתנהל כיום בנוגע לגובה דמי הניהול בקרנות הפנסיה.
אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר פרסם בנובמבר 2010, תכנית להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני, אחד המניעים המרכזיים לתכנית הוא הגברת השקיפות של השחקנים הפועלים בשוק הפנסיוני וזאת מתוך הבנה ששקיפות היא אבן יסוד לניהול תקין של כספי הפנסיה. מאז פרסומה של התכנית חוסר שקיפות וחוסר הבהירות בשוק הפנסיוני לא השתפר ועדיין רב הנסתר על הגלוי. התנועה סבורה כי זוהי תוצאה חמורה שמובילה לכך שהציבור הרחב נפגע יום יום מחוסר שקיפות זו ולכן אינו יכול לנהל כהלכה את החיסכון הפנסיוני שלו.
לפיכך, התנועה קוראת להקמת מרכז מידע חדש שיהיה מותאם ונגיש למשתמש הפשוט ויכלול את כלל הנתונים וההוראות של המפקח על שוק הפנסיה ובנוסף יכלול ממשק נוח להשוואה בין דמי הניהול באפיקים השונים של החיסכון הפנסיוני.
התנועה מדגישה כי בצד העיקרון הכללי של השקיפות יש במיוחד לנהל בשקיפות את הדיון המרכזי המתנהל כיום בנוגע לגובה דמי הניהול בקרנות הפנסיה. על שקיפות זו לבוא לידי ביטוי בשיתוף הציבור בדיון ובפרסום ניירות העמדה בנוגע לדמי הניהול של החברות המנהלות את קרנות הפנסיה. וכן לעמדת התנועה יש לחשוף את כל הגורמים אשר מעורבים ונמצאים בקשר ישיר או עקיף משרד האוצר בנוגע לקביעת שיעורו של דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני.
בנוסף קוראת התנועה למשרד האוצר לנהל בשקיפות את הדיון המתנהל בנושא החיסכון הפנסיוני, זאת תוך חשיפת הנתונים הכלכליים של החברות המנהלות את החיסכון הפנסיוני. כך יתאפשר לציבור הרחב לבחון האם יש הצדקה לדמי ניהול הנגבים ממנו והאם החברות פועלות ביעילות המצופה. רק לאחר פרסום הנתונים יוכל הציבור לחוות דעתו בנושא ואף להגיש את עמדתו למשרד האוצר.
אין צורך להכביר מילים על כך כי כספי הפנסיה מבטיחים את העתיד של כל אזרח ואזרח במדינת ישראל ודואגים לכך שיוכל להזדקן בכבוד. לאור זאת יש חשיבות רבה בניהול נכון ויעיל של כספים אלו, ניהול זה לא יכול להתקיים ללא שקיפות מרבית של משרד האוצר ושל הגופים המוסדיים שמחזיקים בכספים אלו. למרות זאת נראה כי משרד האוצר פועל בניגוד להנחיותיו שלו עצמו ואינו דואג ליישומה של השקיפות ולהפיכת המידע לזמין ונגיש לאזרחים.