דרישת התנועה להגביל את פעילות הלוביסטים בכנסת

דרישת התנועה להגביל את פעילות הלוביסטים בכנסת

במכתבה ליושב ראש הכנסת, דורשת התנועה לאיכות השלטון כי ביוזמה להגבלת פעולות הלוביסטים בכנסת תיווסף הדרישה לחייב את הוספת שמותיהם ושולחיהם של הלוביסטים על הצעות חוק אותן הם מקדמים, כמו כן התנועה מביעה את תמיכתה המלאה ביוזמתו של יושב ראש הכנסת להפוך את קשריהם עם חברי הכנסת לשקופים לציבור הרחב.

התחקיר אתמול בתכנית 'עובדה', מאיר בצל כבד את פעילות הלוביסטים בכנסת – כבר 20 שנה, מתקיים ענף הלובינג ובעשור האחרון צומחת תעשייה זאת בקצב מסחרר ומגלגלת מיליוני שקלים בשנה – להמחשה אם בשנת 2008 פעלו בכנסת 50 לוביסטים בלבד, כיום פועלים למעלה ממאתיים.

חשש כבד עולה כי פעולתם של חלק מחברות הלובינג חוצה קו אדום ומהווה תמרור אזהרה בולט לכל מי שהדמוקרטיה הישראלית יקרה בעיניו ופוגעת פגיעה אנושה באמון הציבור בנבחריו.

התנועה מצטרפת ליוזמתו של יו"ר הכנסת במאבק בנושא ומאמינה כי יש לדרוש את הסעיפים הבאים:

1. יש לקבוע כי כל הצעת חוק תציין בדברי ההסבר את מנסחיה. ככל שיועצים משפטיים של חברות אינטרסנטיות מנסחים הצעות חוק ומעבירים אותן לחברי הכנסת באמצעות חברות הלובינג, ראוי שהמליאה בעת הצבעה על הצעת החוק, תהיה מודעת לכך וכך גם הציבור הרחב.

2. כל מסמך שמועבר לידי חברי הכנסת, העוסק בקידום חוק, תקנה, היתר וכדומה ראוי שיועבר למאגר שיהיה שקוף לציבור הרחב.

3. מסמכים שמוגשים מטעם חברות לובינג ראוי שיועברו למאגר כללי בטרם הגעתם לחברי הכנסת.

4. תוגבל הגישה של חברות הלובינג למרכז המחקר והמידע של הכנסת, מתוך חשש כי יש ניסיון מצד הלוביסטים להטות תוצאות מחקרים לטובת האינטרסים הפרטיים של בעל הממון ששכר את חברת הלובינג, ואלו אינם מגלמים את פני המציאות

היום הוא ט"ו בשבט – יום חגה של כנסת ישראל , על הכנסת להתנער מהניסיונות לקדם חקיקה אינטרסנטית ומוטה ולפעול בצורה הבלתי מתפשרת כנגד התרחבות תופעת הון-שלטון.

הכנסת, כלב הדמוקרטיה הישראלית אינה יכולה לסבול התערבות בוטה מצד בעלי אינטרס במהלך החקיקה בכנסת, ויש לפעול בנחרצות על מנת שחברי הכנסת יפעלו למען הגוף שאותו הם מייצגים- הציבור.