הריכוזיות בשוק המלט בישראל

הריכוזיות בשוק המלט בישראל

התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על ההגבלים העסקיים לעצור את עסקת מכירת מונופול המלט "נשר" למשפחת לבנת.לעמדת התנועה יש לפרק את מונופול המלט למספר חברות עצמאיות.

בתקופה שבה יוקר המחיה, ובמיוחד יוקר הדיור, מכביד על הציבור הרחב, חשוב כי הממונה לא יהסס להפעיל את סמכותו על מנת למנוע העמקת הריכוזיות, ופגיעה במשק הישראלי ובציבור.

בימים אלה ניצבת לפתחו של הממונה על ההגבלים העסקיים הכרעה חשובה, הנוגעת לעסקה שנחתמה לאחרונה, במסגרתה תועבר השליטה בחברת "משאב ייזום ופיתוח" מכלל תעשיות למשפחת לבנת. על פי הפרסומים בתקשורת מבנה העסקה שסוכם הינו בעייתי, באשר הוא מחזק, מרחיב ומעמיק את מונופול ייצור ושיווק המלט שבבעלות "משאב". זאת, בסתירה בולטת למדיניות הממשלה והעומד בראשה, להילחם בריכוזיות במשק ולעודד את התחרותיות.

עם אישור העסקה, משפחת לבנת תרכוש שליטה בחברת "נשר", שהיא מונופולין מוכרז בתחום ייצור ושווק מלט, ולפי הערכות שונות מייצרת כ-90% מצריכת המלט בישראל. בנוסף, על פי הפרסומים, העסקה תעניק למשפחת לבנת שליטה מלאה בתחום שינוע מלט אפור בתפזורת.

מונופולים אלה מצטרפים להשפעה והשליטה הגדולה שמשפחת לבנת נהנית מהן כבר כיום בתחומים נוספים המשיקים לתחום המלט: דוגמת שליטתה בחברת "תעבורה" אשר מובילה את המלט מ"נשר" לכל חלקי הארץ, וחברות מתחום המחצבים (כגון חרושת חומרי נפץ, מונופול בתחום ייצור חומרי נפץ לשוק האזרחי ) אשר קריטיים לצורך הפקת חומרי הגלם המשמשים את יצור המלט.

במכתבה לממונה, התנועה טוענת כי לא די בהוראות מגבילות של הממונה, אלא יש לתקוף את הבעיה בשורשה באמצעות הפרדה מבנית של הבעלות. אם תאושר עסקת המכירה, תהנה משפחת לבנת משליטה מוחלטת בתחומים רבים המשיקים לתחום המלט. לעמדת התנועה אם אין בכוונת הממונה להשתמש בסמכותו לפרק את המונופול, לכל הפחות עליו לשקול בכובד ראש להימנע מאישור העסקה.

מחירי המלט משפיעים ישירות על מחירי הבניה, המשפיעים בתורם על שוק הנדל"ן הפרטי והמסחרי כאחד, על מחירי שכירות דירות ועסקים ומכאן – שבאופן עקיף נודעת להם השפעה על גובה המחירים בכל עסק כמעט. בתקופה שבה יוקר המחיה, ובמיוחד יוקר הדיור, מכביד על הציבור הרחב, חשוב כי הממונה לא יהסס להטיל את מלוא כובד משקלו על מנת למנוע פגיעה בציבור.בהתאם למהות תפקידו וסמכותו החוקית.