התנועה למען איכות השלטון: "ועדת הריכוזיות זיהתה היטב את הכשלים במשק הישראלי- אך פתרונותיה חלקיים ולא יביאו למיגור הבעיה"

התנועה למען איכות השלטון: "ועדת הריכוזיות זיהתה היטב את הכשלים במשק הישראלי- אך פתרונותיה חלקיים ולא יביאו למיגור הבעיה"

התנועה למען איכות השלטון מברכת את ראש הממשלה, את שר האוצר ואת חברי הועדה עם פרסום המסקנות הסופיות של הוועדה להגברת התחרויות במשק. ההחלטה לטפל בבעיית הריכוזיות במשק הינה החלטה תקדימית חשובה, שתתרום לשוויון הזדמנויות ולדמוקרטיה במדינה.
אולם, התנועה מצרה על כך, כי על אף דבריו של ראש הממשלה כנגד מונופולים, ועמדתו של שר האוצר כי החזקות צולבות רעות ופוגעות בדמוקרטיה, הוועדה לא מצאה לנכון לקבוע כי יש לאסור על החזקה של נכסים ריאליים במקביל לנכסים פיננסיים.
המלצת הועדה ליצירת סף להחזקה צולבת (הגם שבהמלצות הסופיות קבעה כי יש להוריד את הסף משמונה שהומלץ בדוח הביניים לסף של שישה מיליארד שקלים) אינה מהווה פיתרון מספק, שכן היא רלבנטית למספר מצומצם מאוד של חברות, ומנציחה חלק מהמצב הבעייתי עליו מצביע הדו"ח, וכך חברות ריאליות משמעותיות בעלות השפעה רבה על גופים פיננסיים נותרו מחוץ להמלצות.
התנועה רואה חשיבות בכך שבשונה ממסקנות הביניים, הועדה לא הסתפקה בהצעת כללים מתחום הממשל התאגידי, אלא בחרה לטפל בכשל הקיים בחברות הפער (הפער בין השליטה בחברה לבין ההשקעה בהון), אולם היה מקום לבצע את הצעד הנוסף- לקבוע כי למניה אחת יהיה קול אחד, ובכך ולהחזיר את הדמוקרטיה לממשל התאגידי.
הותרת מבנים פירמידאליים קיימים ברמה של שלוש שכבות הינה פיתרון בעייתי, בייחוד לאור דבריהם הברורים והנחרצים של ראש הממשלה ושר האוצר על הסכנות שמבנים אלו יוצרים.
תפישתו של שר האוצר כי כוח רב במספר מצומצם של ידיים מהווה פגיעה בדמוקרטיה, וההסכמה כי יש צורך בהשטחת מבני הפירמידה, היו צריכות להוביל לפיתרון הנחוש והנועז- ביטולם המוחלט כפי שנקבע ונאכף במדינות מתקדמות אחרות.
התנועה קוראת לחברי הכנסת להקשיח את מסקנות הועדה ולקדם חקיקה נחרצת בנושא ולפעול ללא משוא פנים.