שלום ולהתראות לחוק טל?!-עו"ד מיכאל פרתם, סיו"ר התנועה

שלום ולהתראות לחוק טל?!-עו"ד מיכאל פרתם, סיו"ר התנועה
לפני למעלה מעשור התנהל וויכוח בקרב חברי התנועה לאיכות השלטון האם התנועה מחויבת לפעול לביטול הפטור משירות צבאי לציבור החרדי . היינו משוכנעים כי הפעלת הסמכות בידי שר הביטחון בעניין דחיית השירות של בחורי ישיבה היא שלא כדין ואכן כך נפסק בבג"צ 3267/97 . עמדה אז באוויר השאלה האם להילחם כנגד הכוונות להנציח את שיטת הפטור בחקיקה ראשית.

הם שאלו: "אם כנסת ישראל מוצאת לנכון להעניק פטור מורחב משירות צבאי או אזרחי מדוע קשור הדבר באיכות השלטון? " אך לאחר דיונים רבים הוחלט אחרת ומאז התנועה הצטרפה ולעיתים אף הובילה את המאבק כנגד פטורים גורפים משירות חובה ולמען שירות אזרחי או צבאי לכולם.
כדאי לנצל את אבן הדרך של פסיקת בית המשפט העליון ביום 8/2/2012 על מנת להיזכר מדוע נכונה ההחלטה לראות בסוגיה זו כשאלה של איכות שלטון ומדוע עלינו להמשיך במאבק. גישתה של התנועה לנושא של איכות השלטון הייתה מאז ומתמיד ובאופן מודע גישה מרחיבה. הדרך לשיפור האקלים האתי במדינת ישראל מורכבת מאלמנטים רבים. שיפור בתפקוד הממשל אינו רק עניין של פסקי דין פלוני או חוק אלמוני, נעלים ככל שיהיו. נורמות שלטוניות ראויות הן תולדה גם של אנשים טובים וסביבה אזרחית פעילה. כמו שנאמר: הציבור מקבל את השלטון שהוא ראוי לו. דמוקרטיה אמיתית ממקסמת את חירויות היחיד אך היא גם זקוקה להשתתפות אזרחית ערנית. דמוקרטיה מעניקה זכויות רבות אך לצידה גם חובות. התנועה רואה באזרחות טובה כמרכיב יסודי באיכות השלטון. וככל שמעגל האזרחות הטובה מקיף יותר ויותר אזרחים כן ייטב למערכת הציבורית.

נדמה כי גישה זו נמצאת ביסוד פסק דינו של כב' השופט רובינשטיין כאשר ציטט מתוך התלמוד הבבלי: "וכל המצער עצמו עם הציבור זוכה ורואה בנחמת ציבור" (בבלי תענית י"א, א'). או כפי שאמר כב' נשיא ארה"ב ג'ון קנדי: אל תשאל מה שהמדינה תוכל לעשות עבורך אלא מה שהנך יכול לתרום לארצך."

פסיקת בית המשפט העליון ביום 8/2/2012 מהווה שיא במאבק זה והישג בל ישוער. אך היעד טרם הושג ונדמה כי לא יהיה זה קו ישר או קצר בין פסק הדין ובין שילובם של צעירים חרדים בשירות חובה למען המדינה. חוזקה של התנועה היא שהתנועה איננה הולכת הביתה. משאביה אמנם דלים אך אנו יודעים שגם כאשר אין בכוחנו לעשות את הכל, אין אנו רשאים להיבטל מן המשימה.