פעילות ייחודית של התנועה המתמקדת במאבק להטמעת ערכי מינהל תקין ברשויות המקומיות הערביות

פעילות ייחודית של התנועה המתמקדת במאבק להטמעת ערכי מינהל תקין ברשויות המקומיות הערביות

במסגרת הפעולות המשפטיות שבוצעו בחודש פברואר: עתירות לגביית חובות ארנונה מחברי מועצה, חובות הנאמדים בעשרות אלפי שקלים
כבר שש שנים מרכזת התנועה לאיכות השלטון מאמץ מיוחד להתמודד עם הבעיות בתחום המינהל התקין וטוהר המידות ברשויות המקומיות הערביות, אשר מצריכות התייחסות רצינית, אינטנסיבית וממושכת, המתחשבת במאפיינים הייחודיים של רשויות אלה. למותר לציין, כי הרשויות המקומיות הן ספק שירותים עיקרי לכלל התושבים ולפיכך ליקויים בהתנהלות הרשות המקומית מובילים לפגיעה קשה ועמוקה בשירותי הרווחה, התשתיות, התברואה והחינוך להם זוכים התושבים.
התנועה משקיעה משאבים מרובים בפרויקט זה ומרכזת מאמץ משפטי יוצא דופן שמקבל תהודה ציבורית רחבה, המקבלת ביטוי בשיח הציבורי והתקשורתי בנושא, בכמות הפניות המגיעות אלינו, ובניצנים של שינוי בסדרי המינהל התקין ברשויות המקומיות הערביות.
מזה תקופה ארוכה אנחנו מבצעים מעקב רוחבי אחר הטיפול של עיריות ומועצות מקומיות בליקויי דו"ח ביקורת משרד הפנים לשנת התקציב 2009, בחנו את דוחות הביקורת בעניין של המועצות המקומיות וכך גילינו פגמים חמורים ומתמשכים בפעילות של מספר מועצות. פגמים המהווים פגיעה קשה הן בשלטון החוק והן בשירותים החיוניים עליהם מופקדת המועצה המקומית.
החודש החלטנו לפעול כנגד ארבע מועצות, אשר התעלמו מפניות חוזרות ונשנות של התנועה לקבל מידע העולה מדו"ח הביקורת וסירבו למסור לידינו נתונים ומידע אותו הן מחויבות למסור לפי חוק חופש המידע.
במקרה של המועצות המקומיות סאג'ור וכאבול ביקשנו להתמודד עם אחד מהתסמינים הבולטים לחוליים הקשים של התנהלות הרשויות המקומיות במגזר הערבי והוא אי גביית חובות מחברי מועצה ולפיכך ביקשנו לקבל מידע רלוונטי על סכום החובות של חברי המועצה, כמו כן ביקשנו לקבל את המידע על הצעדים שננקטו וצפויים להינקט מטעם המועצה לגביית החובות.
להמחשת חומרת הבעיה, חובם של חברי המועצה בסאג'ור לשנת 2009 הסתכם ב-298 אלפי ₪ ובכאבול החוב הסתכם ב- 94 אלפי ₪ .
במקרה של המועצה המקומית בסמ"ה עתרנו כדי לדרוש לקבל לידינו חוזים חתומים של המועצה עם ספקים שונים (שירותי מיחשוב, ריסוס, פינוי אשפה, הנהלת חשבונות) וכן פרטי המכרז לאיוש משרת הגזבר ובג'לג'וליה, ביקשנו לקבל מידי המועצה את הדו"חות על ממצאי ביקורת הפנים של המועצה המקומית ג'לג'וליה לשנים 2005-2010 ואשר המועצה נמנעה מלפרסם ברבים.
אנחנו סבורים כי הביקורת הציבורית על פעילותיה של רשות ציבורית הינה עמוד שדרה חיוני לשם שמירה על אורח חיים בריא של המשטר הדמוקרטי והתופעה לפיה רשות ציבורית נמנעת מגביית חובותיהם של נבחרי הציבור ויוצרת שני סטנדרטים של אכיפה או מתחמקת ממתן מענה לבקשה לפי חוק חופש המידע, היא פסולה ומסוכנת. מדובר בתופעות המהוות פגיעה בשלטון החוק, בכללי מנהל תקין, באמון הציבור ובזכות הציבור לדעת. בעתירות שלנו אנו מבקשים כי בית המשפט יסייע לעקור תופעה זו מן השורש.