עיריית סח'נין תחזיר כספים לתושביה בעקבות פנייה של התנועה לאיכות השלטון בנוגע לגביית ארנונה בלתי חוקית

עיריית סח'נין תחזיר כספים לתושביה בעקבות פנייה של התנועה לאיכות השלטון בנוגע לגביית ארנונה בלתי חוקית

במהלך שנות פעילותה, השכילה התנועה להבין כי הבעיות בתחום המינהל התקין וטוהר המידות ברשויות המקומיות הערביות מצריכות התייחסות רצינית, אינטנסיבית וממושכת, המתחשבת במאפיינים הייחודיים של רשויות אלה. במסגרת הפעילות הרציפה פנתה התנועה לעיריית סח'נין, לפי חוק חופש המידע, בבקשה לקבל צווי הארנונה במטרה לבחון את חוקיות הליכי הגבייה בעירייה.
מהבדיקה של התנועה עולה כי בשנים 2008-2010 העלתה עיריית סחנין, שנמצאת בתוכנית הבראה, את הארנונה פעמיים בשיעור של 3% למרות שרשמית רק משנת 2011 קיבלה אישור לכך משר האוצר ושר הפנים. בכך גבתה העירייה במהלך שנים אלו סכום הנאמד ב- 4.2 מיליון ₪ באופן לא חוקי.
התנועה רואה חומרה רבה במקרה זו בו גובה הרשות המקומית ארנונה בניגוד לדין, תוך שהיא מטילה על תושביה עלויות ניכרות, אשר גוררת פגיעה חמורה בשלטון החוק, בהגינות השלטונית ובאמון הציבור במוסדותיו. משנה חומרה רואה התנועה בהתנהלות מעין זו מקום בו היא נמשכת מספר שנים, עובדה המקשה את חשיפת חוסר החוקיות שדבקה בגבייה.
בעקבות הפנייה של התנועה, ובבחינת "מוטב מאוחר מאשר אף פעם", הודתה העירייה כי היא גבתה מנכסים מסויימים בתחומה ארנונה באופן בלתי חוקי. בניסיון להמתיק את הגלולה המרה, נענתה העירייה לבקשת התנועה והתחייבה לתקן את צו המיסים לשנת 2012 כך שהארנונה לתושבי סח'נין תפחת בשווי מצרפי של 280,000 ₪. בנוסף, החזירה העירייה כספים לתושבים בסכום כולל של 150 אלף ₪.