התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת למר אבי לוזון, יו"ר ההתאחדות לכדורגל, לעשות בדק בית עם עצמו.כיצד מונעים את השלב הבא בגל האלימות שהתפתח בכדורגל הישראלי, כיצד משיבים את אמון הציבור בענף, והאם האיש שעליו מוטלת המשימה לבצע זאת יכול להיות אדם שקשור בקשר כה ישיר ובל ינותק לאחת מקבוצות הליגה, בצורה שלעד תרחף מעל ראשו אותה עננה של סימני שאלה ותהיות לגבי מניעיו.

התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת למר אבי לוזון, יו"ר ההתאחדות לכדורגל, לעשות בדק בית עם עצמו.כיצד מונעים את השלב הבא בגל האלימות שהתפתח בכדורגל הישראלי, כיצד משיבים את אמון הציבור בענף, והאם האיש שעליו מוטלת המשימה לבצע זאת יכול להיות אדם שקשור בקשר כה ישיר ובל ינותק לאחת מקבוצות הליגה, בצורה שלעד תרחף מעל ראשו אותה עננה של סימני שאלה ותהיות לגבי מניעיו.

תאריך: כ"ד ניסן, תשע"ב 16/04/2012
סומן: א-10149-12

לכבוד

מר אבי לוזון
יו"ר ההתאחדות לכדורגל בישראל
אצטדיון רמת גן ת.ד 3591
רמת גן 52134
טלפון: 03-6171500
פקס: 03-5702044

א.נ. שלום רב,

הנדון: סדרי מנהל תקין במוסדות ההתאחדות לכדורגל

בשם התנועה למען איכות השלטון בישראל, ע"ר, (להלן: התנועה) הריני לפנות אליך כדלקמן:

1. בימים האחרונים עולם הספורט כמרקחה סביב האירועים האלימים שהתרחשו במשחק הכדורגל בין קבוצת מכבי פתח תקווה לבין קבוצת הפועל חיפה.

2. כזכור, בסופו של המשחק התפתחה תגרה רבת משתתפים, במהלכה ביקשו אנשים המזוהים כעובדי מועדון מכבי פתח תקווה לפגוע בשחקן הפועל חיפה, עלי חטיב.

3. בימים שלאחר התקרית מלאו עיתוני ואתרי הספורט בקריאות להעניש את מועדון הכדורגל מכבי פתח תקווה בחומרה, ואכן, בית הדין המשמעתי של ההתאחדות החמיר והטיל על המועדון הפחתת שלוש נקודות בפועל.

4. דע עקא, אתמול (יום א') קבע בית הדין העליון של ההתאחדות כי העונש יידחה לשנה הבאה. מההחלטה עולה, כי היא נקבעה מתוך רצון לקבוע את גורל הקבוצות היורדות לליגה השנייה על כר הדשא ולא על שולחן הדיונים.
5. נדמה כי האירועים הנזכרים הם שיאו של גל אלימות שפוקד את מגרשי הכדורגל כבר תקופה ארוכה. די אם נזכיר את התנהגות אוהדי הפועל תל אביב במשחק הדרבי, את זריקת המוט על מאמן מכבי חיפה אלישע לוי מכיוון יציע אוהדי הקבוצה ואת התגרה בה היו מעורבים אוהדי בית"ר ירושלים בקניון מלחה. זאת, בלא להזכיר את קריאות הנאצה והגזענות שכבר הפכו להיות לחלק מהנוף במגרשי הכדורגל.

6. יש חשיבות עליונה לא רק בניהול צודק של הענף אלא אף במראית עין של שקיפות, מנהל תקין וסדרי עולם במוסדות הניהול של ענף הספורט הפופולארי בישראל. בסיס כוחו של הכדורגל בישראל הוא קהל האוהדים, שכן ידוע לכל שקבוצה ללא אוהדים כמוה כגוף אנושי ללא לב פועם.

7. התחושה היא כי אנו עדים כיום לשפל חסר תקדים באמון אוהד הכדורגל בקברניטי הענף; קריאות לחרם אוהדים עולות חדשות לבקרים, איומים פיזיים נשמעים בכל פורום אוהדים, כתבי הספורט משתלחים ללא רסן;

8. אך חמור מכל, נדמה כי בעלי התפקידים הבכירים בכדורגל הישראלי איבדו את הרסן. לא ייתכן כי בעלי מכבי פתח תקווה יתבטא בצורה בלתי ראויה, לא ייתכן כי יו"ר בני לוד יבקש להרע במכוון למאמן כדורגל אחר, שבסיטואציה שונה יכול היה להיות מועסק אצלו.

9. בעלי ומנהלי קבוצות, שחייבים באחריות חינוכית כלפי ציבור אוהדי הכדורגל, ומנהלים בתי ספר לכדורגל בהם הם קונים ערכים לאלפי ילדים מכל הגילאים, חוטאים לתפקידם ויש לשאול- האם זהו החינוך שאנו מבקשים להעניק לילדינו?

10. בתוך כך, התרעומת הציבורית הגדולה המופנית כלפיך וכלפי משפחתך ניזונה מאותם מקרים בהם אוהד הכדורגל מרגיש כי המשחק שהוא כה אוהב "נגנב לו מבין הידיים".

11. כך, עצם הגעתך למשחקי מכבי פתח תקווה, בה נשאת בתפקיד בכיר עד שנבחרת ליו"ר התאחדות הכדורגל, יש בה פגם. מה אמור לחשוב אוהד הכדורגל כאשר הוא רואה את יו"ר התאחדות לכדורגל, שאמור להיות נטול פניות, מעודד קבוצה מסוימת, שמח בניצחונה ואף מגדף שופטים ששורקים לרעתה?

12. אף נזכיר את פעולות התנועה סביב מינוי גיא לוזון, אחיינך למאמן הנבחרת הצעירה. מבלי לפגוע במר לוזון, שאין חולק כי הינו מאמן מוכשר וכשיר, אינך מבין כיצד אמון הציבור מתפורר כאשר מתמנה איש ממשפחתך לתפקיד בכיר בהתאחדות?

13. לאלו מתווספים התחושות הקשות של הציבור בעקבות האירועים האחרונים והחלטת בית הדין הנ"ל.

14. כפי שכבר ציינו לעיל, הכדורגל, כענף שנשען על אהדת הציבור ומתגאה בהיותו ענף הספורט הפופולארי ביותר בישראל ולמעשה בעולם, חייב לשאוף ליותר. חייב לדרוש מעצמו והעוסקים בו התנהלות שקופה ככל הניתן, ללא מראית עין של העדפת מקורבים, ללא חשש להטיית החלטות עקב קרבה משפחתית וכו'.

15. לאור האמור לעיל, התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת למר אבי לוזון, יו"ר ההתאחדות לכדורגל, לעשות בדק בית עם עצמו- כיצד מונעים את השלב הבא בגל האלימות שהתפתח בכדורגל הישראלי, כיצד משיבים את אמון הציבור בענף, והאם האיש שעליו מוטלת המשימה לבצע זאת יכול להיות אדם שקשור בקשר כה ישיר ובל ינותק לאחת מקבוצות הליגה, בצורה שלעד תרחף מעל ראשו אותה עננה של סימני שאלה ותהיות לגבי מניעיו.

בכבוד רב,

העתקים:
הגברת לימור לבנת- שרת התרבות והספורט
השופט (בדימוס) מיכה לינדנשראוס- מבקר המדינה.