מי שנבחרו לעמוד בראש הצוות המקצועי לניסוח חוק הריכוזיות

מי שנבחרו לעמוד בראש הצוות המקצועי לניסוח חוק הריכוזיות

כידוע, החלטת הממשלה שהתקבלה אתמול בנושא הריכוזיות אימצה את המלצות דו"ח וועדת הריכוזיות, והסמיכה צוות מקצועי לסיוע בניסוח חקיקת הריכוזיות, בראשות ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' קנדל והממונה על שוק ההון פרופ' שריג.
במכתב שהוציאה לשרי הממשלה וחברי הצוות, מותחת התנועה ביקורת על הבחירה להעמיד בראש הצוות דווקא את המחזיקים בדעת מיעוט שמיטיבה עם שליטי ההון, בכל הקשור לסוג החברות שיכללו במגבלת השכבות בפירמידת השליטה שלהם.
עוד הוסיפה התנועה וציינה כי בעוד שנבחרו לעמוד בראש הצוות בעלי דעת מיעוט לטובת שליטי ההון, הרי שדווקא מי שהחזיק בדעת מיעוט מחמירה כלפי שליטי ההון, הממונה על התקציבים גל הרשקוביץ', מצא עצמו מחוץ לצוות המקצועי.
לדברי התנועה, הרכב הצוות המקצועי שנבחר אינו מאוזן, ומוטה מבחינת דעותיו לטובת שליטי ההון, ובכך יש סכנה לריכוך נוסף של המלצות הוועדה, שכידוע כבר רוככו משמעותית מהמלצות הביניים.
עוד מוסיפה התנועה, כי מסיבה לא ברורה הושמטו מדברי ההסבר המלצות הוועדה בנוגע למגבלות השקעה של גופים מוסדיים בחברות ולווים גדולים שנמצאים במינוף גבוה, וזאת למרות שדווקא המלצה זו שומרת באופן המובהק והברור ביותר על כספי הציבור.
התנועה שבה ומזכירה כי לעמדתה היה מקום להחמיר ולאסור לחלוטין החזקות צולבות בין נכסים ריאליים ופיננסיים ללא כל התניות, לפרק בצורה מלאה את פירמידות השליטה, ובכך להחזיר את הבעלות על כספי הציבור לבעליו האמיתיים- הציבור.
התנועה מדגישה, כי לפתחם של שרי ממשלת ישראל מונחת הכרעה היסטורית: האם המשק ימשיך להיות מובל על ידי אוליגרכיה של כ-25 משפחות השולטות בנכסי הציבור דרך הפירמידות וההחזקות הצולבות, או שהשוק הישראלי יהפוך לשוק מבוזר ותחרותי, המאפשר הזדמנות שווה לכל. מבחן התוצאה טמון בנוסח החקיקה, והתנועה קוראת לשרי ממשלת ישראל למלא את תפקידם כמייצגי הציבור ולדאוג שהריכוזיות בישראל תבוזר הלכה למעשה.