התנועה לאיכות השלטון דורשת השעיית רישיונה של חברת הדירוג מעלות והקמת וועדת בדיקת ממשלתית לבחינת תפקודן של חברות הדירוג

התנועה לאיכות השלטון דורשת השעיית רישיונה של חברת הדירוג מעלות והקמת וועדת בדיקת ממשלתית לבחינת תפקודן של חברות הדירוג

במכתבה לשר האוצר, לממונה על שוק ההון וליו"ר הרשות לניירות ערך מבקשת התנועה מהממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון להפעיל את סמכותו, להורות על השעיית רישיונן של חברת דירוג האשראי מעלות ולהקפיא או לבטל את דירוג האשראי של אג"ח חברות אי.די.בי אחזקות- סדרות ג',ד' ופיתוח-סדרות ח',ט', (להלן סדרות האג"ח)
בנוסף, התנועה לאיכות השלטון, מבקשת משר האוצר להורות על הקמת וועדת בדיקה ממשלתית לבדיקת תפקודן של חברות הדירוג, לאור ניגוד העניינים האינהרנטי אשר הן מצויות בו. יש לפעול לשינוי שיטת מימון חברות הדירוג באופן שבו המדינה תהיה הגורם המממן הישיר ולא החברות המדורגות, שכן במצב הקיים דירוג אשראי הינו מוצר ציבורי שבו קיים כשל שוק מובהק ומתמשך.
הכשל המהותי שיש בו כדי להצביע על מורכבות הבעיה נלמד בימים האחרונים ממקרה הבוחן של סדרות אג"ח חברת אי .די.בי אחזקות בע"מ וחברת הבת שלה, אי.די.בי פיתוח בע"מ, כפי שמדורגות בידי חברת "מעלות" (אחת משתי חברות דירוג האשראי הפעילות בישראל) , המהווה דוגמא עכשווית המשקפת את חוסר מהימנותו וסבירותו של "הדירוג התלוי כלכלית במדורג" והסכנה שבהעדר פיקוח ראוי על פעילותן של חברות הדירוג.
לפי נתוני בורסת תל-אביב מיום 6.5.2012, דירוג האשראי של סדרות האג"ח של אי.די.בי אחזקות בע"מ ואי.די.בי פיתוח הינו A-, כלומר, דירוג גבוה אשר מעריך את יכולת הפירעון של החברות כמהימנה וגבוהה. דירוג אשר להערכת מומחים אינו משקף את מצבן של החברות, להערכות המומחים, יש להוסיף גם את ההודעה של הבנק הבינלאומי מאתמול כי הוא אינו מכיר בהחזקה באגרות חוב של חברת אי.די.בי כבטחונות לצורך קבלת אשראי מהבנק, ובכך הביע חוסר אמון ביכולת החברה להחזיר את חובותיה.
לעמדת התנועה, מהווה הענקת דירוג זה על-ידי חברת מעלות, פעולה בלתי תקינה ובלתי סבירה בעליל, הסותרת את הוראות סעיפים 11-13 לכללים לאישור חברת מדרגת לפי חוזר שוק ההון 2004/1 של משרד האוצר, לפיהם, על חברת הדירוג להפעיל שיקולים מקצועיים וענייניים בלבד בקביעת הדירוג; לבצע מעקב שוטף ולעדכן את הדירוגים בהתאם להתפתחויות בכל חברה וענף; ולפרסם עדכונים ושינויים של דירוגים קודמים
היות ובפועל מעצב הדירוג את מדיניות ההשקעות במשק, מהווים איכותו ומהימנותו של הדירוג גורמים חיוניים ומשמעותיים ביותר ליציבות שוק ההון ולגורלם של כספי הציבור, המצויים כשבויים בידי הגופים המוסדיים. בהקשר זה, אין חולק כי אי-תלותן ואמינותן של חברות הדירוג מהוות ערובה למהימנותו ואיכותו של דירוג האשראי.
הכשל המשמעותי בפעילות חברות הדירוג ומהימנות דירוגיהם, מצוי לעמדת התנועה, בשיטת מימון פעילות חברות הדירוג. המצב הקיים היום, לפיו משולם שכרן של חברות הדירוג על-ידי החברות המדורגות, מביא לעמדתנו, למצב של ניגוד עניינים אינהרנטי. זאת, היות ולמעשה, מצוי בידי החברות המדורגות הכוח "לפטר" חברת דירוג שדירוגה אינו "נושא חן" בעיני החברה המדורגת. כך, למעשה נוצרת בין חברת הדירוג לחברה המדרגת תלות כלכלית, העלולה להשפיע על עצמאותה ואי-תלותה של חברת הדירוג, באופן שפוגע קשות במהימנותו ואיכותו של הדירוג. כך לדוגמא, לאחר שחברת מעלות הורידה את הדירוג של קבוצת אריסון קיבלה האחרונה החלטה לעבור לחברת מעלות.
על מנת לטפל בכשל המבני שנגלה לעיני כל, יש לפעול לניתוק התלות הכלכלית המתקיימת בין חברות הדירוג לחברות המדורגות. רק באופן זה, יוכל להתבצע הדירוג באופן עצמאי, ענייני, איכותי ומהימן. ניתוק הזיקה ותלות האינטרסים בין חברות הדירוג לחברות המדורגות על-ידי שינוי שיטת המימון, הינם, לעמדתנו, אבן היסוד בהסדרת פעילות חברות הדירוג. זאת, שכן מדובר במוצר ציבורי שפועל תחת כשל שוק מובהק.
לאור האמור לעיל, התנועה סבורה כי על הממונה על שוק ההון לנקוט צעדים מיידיים ומשמעותיים להסדרת פעילותן של חברות הדירוג, וכן להקפיא או לבטל את דירוג האשראי של סדרות האג"ח של חברת אי.די.בי אחזקות ופיתוח וזאת לשם הגנה על ציבור המשקיעים וכספו של הציבור המוחזק בידי הגופים המוסדיים.
כמו כן, התנועה מבקשת מהממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון להפעיל סמכותו מכוח הכללים לאישור חברת מדרגת ולהורות על השעיית רישיונה של חברת "מעלות" לפעול כחברת דירוג אשראי בישראל.
ראוי להזכיר כי לכשלים אלו הייתה תרומה שלילית משמעותית במהלך משבר הפיננסי שפקד את אירופה וארצות הברית בשנים האחרונות – יש ללמוד מן הטעויות שנעשו בשוקי ההון בעולם המערבי טרם ובמהלך המשבר. אין צורך ללמוד על בשרנו את שארה"ב ואירופה למדו זה מכבר, ולאפשר חוסר תאימות בלתי סביר בין דירוג חברה לבין יכולתה להחזיר את חובותיה.
יש לפעול לפני שהמערכת הפיננסית בישראל נכנסת לסחרור, אשר היציאה ממנו תהיה כרוכה בקשיים, קיצוצים וויתורים אליהם יידרשו כלל אזרחי המדינה. יש לפעול לחשיבה עצמאית בנושא תחת היצמדות למודלים שנכשלו במבחן המציאות במהלך המשבר העולמי.