הריכוזיות בשוק המלט – עסקת מכירת חברת 'משאב' למשפחת לבנת

הריכוזיות בשוק המלט – עסקת מכירת חברת 'משאב' למשפחת לבנת

על רקע פרסומים בדבר פגישה בין הממונה להגבלים העסקיים, לבעלי השליטה בחברת אי.די.בי , במטרה לאשר את עסקת מכירת חברת 'משאב' – התנועה לאיכות השלטון דורשת לקבל את כל התשתית העובדתית הרלבנטית, לרבות חוות הדעת המשפטיות וכלכליות שהוגשו מטעם חברת אי די בי.
בתקופה שבה יוקר המחיה, ובמיוחד יוקר הדיור, מכביד על הציבור הרחב, התנועה דורשת כי קולו של הציבור יישמע ודורשת לאפשר זכות טיעון לתנועה ולגורמים ציבוריים נוספים בסוגיה נוכח ההשלכות הפוטנציאליות של העסקה על התחרותיות במשק הישראלי, ובשוק ייצור המלט ושינועו בפרט.
על פי פרסומים בתקשורת בשבוע שעבר נפגשו בעלי השליטה בחברת אי.די.בי עם הממונה על ההגבלים העסקיים במטרה לשכנעו לאשר את העסקה למכירת גרעין השליטה בחברת משאב מקבוצת אי.די.בי למשפחת לבנת.
התנועה לאיכות השלטון פנתה פעמיים בחודשים האחרונים לממונה על ההגבלים העסקיים במטרה להציף את הקשיים בבסיס אישור עסקת מכירת משאב, לרבות החשש מזיקה ממשית בין מנגנוני קבלת ההחלטות של גופים עסקיים והעמקת הריכוזיות בשוק המלט ובשווקים משיקים.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי על פי הפרסומים, בפגישה האמורה ציין נוחי דנקנר בפני הממונה על ההגבלים העסקיים כי העסקה תקל על אי.די.בי בפירעון איגרות החוב שלה. התנועה מבקשת לציין בהקשר זה את עמדת הממונה כפי שבאה לידי ביטוי בגילוי דעת שפרסמה הרשות להגבלים עסקיים, לפיה על הממונה להימנע משקילת שיקולים לבר-תחרותיים בענף נשוא הבקשה. שאחרת, "ייפגע האיזון הבסיסי שבדיני ההגבלים העסקיים, אשר שם לפניו את הטובה שצומחת לציבור הרחב מקיומה של תחרות חופשית על פני טובתם של פרטים". – אין זהו שיקול שעל הממונה לשקול בבוא לבחון את השלכות העסקה.
בנוסף, חשוב לציין כי לפי מתווה העסקה כפי שפורסם בתקשורת, חברת אי.די.בי נשארת בעלת מניות בחברת משאב, ומכאן עולה כי בניגוד לטענה כי העסקה משחררת את אי.די.בי מנכס מהותי הרי שהקשר כלל לא נותק.
לאור האמור לעיל, התנועה למען איכות השלטון בישראל פונה לממונה על ההגבלים העסקיים להקפיד לשקול שיקולים תחרותיים בלבד, ולהימנע מלהידרש לאינטרסים פרטיים חיצוניים של המעורבים בעסקה.
אישור העסקה, לפי המתווה שפורסם בתקשורת, יוצר מונופול בתחום ייצור המלט ושינועו. משפחת לבנת תשלוט שלטון יחיד במונופול ייצור המלט- מפעל נשר, וכן במונופול שינוע תפזורות המלט 'תעבורה תפזורת'. שליטה ענפית זו כמובן שאינה עולה בקנה אחד עם הרצון לפתח את התחרותיות וצמצום הריכוזיות במשק הישראלי.