התנועה למען איכות השלטון בישראל לרשות לניירות ערך: ראוי כי תשמע עמדתכם בשאלה האם קושי ברור בהחזר חוב עתידי יכול להגביל פירעון חובות בהווה.

התנועה למען איכות השלטון בישראל לרשות לניירות ערך: ראוי כי תשמע עמדתכם בשאלה האם קושי ברור בהחזר חוב עתידי יכול להגביל פירעון חובות בהווה.

לאור המצב הקיים בשוק האג"ח, בו חברות רבות מתקשות לשלם למחזיקי האג"ח, ופתרונות מימון מושגים תוך הצבת הנושים בתנאי אי-ודאות, פונה התנועה לרשות ניירות ערך במטרה שתביע עמדתה בשאלה האם החזר חוב נוכחי יכול להוות העדפת נושים אסורה על פי חוק, כאשר יש קושי ברור בהחזר חוב עתידי.

התנועה למען איכות השלטון פנתה היום לפרופסור שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, בעקבות פרסומים בכלי התקשורת על קשיים אליהם נקלעו אי.די.בי פיתוח ואי.די בי אחזקות, בפירעון חובותיהן למחזיקי האג"ח בהיקף של למעלה מ-6 מיליארד ₪. עפ"י הצהרות הנשמעות מפי גורמים בכירים בחברת אי.די.בי אחזקות, לחברות המטה בראשות פיתוח ואחזקות יש מספיק מזומנים בקופה על מנת לשלם את כלל ההתחייבויות עד לחודש יוני 2013, לאחריו תידרש הקבוצה לאתר מקורות מימון נוספים.
במכתב שואלת התנועה, האם, לראיית הרשות, ניתן לראות חברה פלונית המשלמת את חובותיה בהווה, אך ברור וידוע לכל כי אין ביכולתה לשלם את חובותיה בעתיד הקרוב כחדלת פירעון? ואם כן, האם ניתן לקבוע כי תשלום חוב נוכחי יוצר העדפת נושים אסורה, שכן ברור כי הקופה מכילה כמות מזומנים שאינה מספקת לפירעון כלל החובות.
בפרט, התנועה מבקשת מיו"ר הרשות לתת עמדתו כיצד יש ליישם את סעיף 258(3) לפקודת החברות, לפיו ניתן לראות בחברה כחדלת פירעון אם שוכנע בית המשפט כי אין ביכולתה לשלם את חובותיה העתידיים; האם ניתן לראות בחברה שברור כי לא תוכל לשלם חובותיה בעתיד הקרוב כחדלת פירעון? והאם תשלום חוב נוכחי ייחשב במקרה כזה להעדפת נושים אסורה?
על רקע המצב הקיים בשוק ההון, בו ניתן לשמוע על חברות רבות שאינן מצליחות לפרוע את חובן, או שעומדות בפני קשיי נזילות בעתידן הקרוב, המסכנים את ציבור המשקיעים, התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת להבהרת הנושא על ידי הרשות לניירות ערך, האמונה על אינטרס ציבור המשקיעים.