התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת לבנק ישראל לפרסם את השיקולים שלא לתת למר אליהו היתר שליטה בבנק לאומי

התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת לבנק ישראל לפרסם את השיקולים שלא לתת למר אליהו היתר שליטה בבנק לאומי

התנועה פנתה היום, 4.6.12, לממונה על שוק ההון, המפקח על הבנקים ושר האוצר בטענה כי אם אכן בנק ישראל לא נעתר לבקשתו של מר אליהו לקבלת היתר שליטה בבנק לאומי, הרי שהנימוקים לכך הינם מידע ציבורי רב ערך שיש לפרסמו לציבור לאלתר, ובמיוחד טרם מעבירים כשליש מכספי הפנסיה וביטוח החיים של אזרחי המדינה לשליטתו.
לאור פרסומים בכלי התקשורת נראה כי הממונה על שוק ההון בוחן בימים אלו להעניק למר אליהו היתר שליטה בחברת מגדל אחזקות ביטוח ופיננסים בע"מ. בנוסף, לפני כחודשיים פורסם כי גם משרד המשפטים שוקל את הבקשה לשליטת אליהו לאור מעורבותו בהימורים.
בנוסף, על פי פרסומים בתקשורת, עולה כי התקיימו לכאורה מגעים בין מר אליהו לבין בנק ישראל, במסגרתם ככל הנראה הבנק סירב לתת לו היתר שליטה בבנק לאומי. באם כך הם פני הדברים, הרי שמידע זה רלוונטי מאוד בהתייחס לבקשת היתר השליטה של מר אליהו לרכישת חברת הביטוח מגדל השולטת בכשליש מכספי הפנסיה.
הציבור זכאי לדעת אילו מגעים התקיימו בין בנק ישראל לבין מר שלמה אליהו, אם בכלל, בסוגיית רכישת השליטה בבנק לאומי, ובעיקר זכאי הציבור כי תפורסם ההחלטה מדוע לכאורה בנק ישראל לא אישר בסיכומו של דבר את מועמדותו לרכישת גרעין שליטה בבנק לאומי. החלטה על מתן היתר שליטה בגוף פיננסי משפיעה על עתידו של הציבור לטווח ארוך מאוד, מבלי שתהיה לציבור דרך לסגת לאחור. לעמדת התנועה יש הקבלה רבה בשיקולים העומדים בפני בנק ישראל ואלו העומדים בפני הממונה על שוק ההון שכן בשניהם מדובר בניהולם של כספי ציבור לטווח ארוך.
בנוסף לעמדת התנועה ראוי כי הממונה על שוק ההון ייתן דעתו על הדברים החמורים שנאמרו מפי הוועדה להטלת עיצום כספי בהחלטתה להטיל עליו עיצום כספי של 2.8 מליון ש"ח בגין העדר דווח ל כ 75 מליון ש"ח מתוכם 13.5 ₪ להימורים חוקיים בלונדון. בין השאר ציינה הועדה כי מר אליהו סרב לספק הסברים לשימוש שעשה ב-60 מליון ש"ח בחו"ל מעבר לעובדה כי כסף זה יועד לשימוש אישי. כמו כן ציינה הוועדה כי "כאשר מדובר באיש עסקים… אין מקום לקבל הגישה לפיה נמנע מברור הקף חובות הדווח באופן מלא". בנוסף, קבעה הוועדה כי היא מתקשה לקבל את טיעוניו לאי הבנה בתום לב באשר לחובת הדווח עוד ציינה הוועדה כי בניסיון להסביר טענתו נתן מר אליהו 3 גרסאות שונות לסברתו לגבי מהות הפעולה שביצע.
התנועה מדגישה כי זהות השולט בכספי פנסיה וביטוחי חיים הינה אינטרס ציבורי מובהק; והדרישה כי הליכי הבחירה ומתן ההיתרים מצד הרגולטור יהיו שקופים וחשופים, נועדה לאפשר דיון ציבורי ופתוח.
אם אכן כך הם פני הדברים ואכן בנק ישראל החליט שלא לתת התר שליטה בבנק לאומי למר אליהו, התנועה למען איכות השלטון בישראל קוראת למפקח על הבנקים לפרסם לאלתר את השיקולים, חוות הדעת וכן את כל המידע הרלוונטי הנוגע להחלטה זו.
כמו כן התנועה קוראת לממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון לפרסם לציבור, טרם החלטתו, האם להעניק למר שלמה אליהו שליטה בחברת 'מגדל', את כל המסמכים חוות הדעת המקצועיות האחרות בנושא, על מנת לאפשר לציבור לבחון ולבקר בצורה מושכלת את קבלת ההחלטה אשר תשפיע על ניהול כשליש מכספי הפנסיה של הציבור כולו.