נמקו כיצד נערכים להגן על כספי ציבור שבשליטת דיסקונט השקעות בע"מ

נמקו כיצד נערכים להגן על כספי ציבור שבשליטת דיסקונט השקעות בע"מ

על רקע הלוואה נוספת שהועברה לטובת מעריב החזקות בע"מ פנתה התנועה לגופים המחזיקים במניות דיסקונט השקעות בקריאה להשתמש בסמכותם להגן על כספי הציבור. בהקשר זה פנתה התנועה גם לממונה על שוק ההון בבקשה לבחון כיצד אלו אכן מגנים על כספי הציבור.
בתחילת השבוע שעבר (17.6.12), אישר דירקטוריון החברה להעמיד הלוואה של 25 מליון ₪ למעריב, הלוואה שהיא, כקודמותיה איננה מבוטחת בערבויות או בביטחונות אחרים. עד היום, השקיעה החברה והעניקה הלוואות למעריב בהיקף של 250 מליון ₪, וביצעה רכישת אג"ח ממעריב בהיקף של 52 מליון ₪. זאת למרות שבשנת 2010 נרשם הפסד תפעולי של 100 מליון ₪ ואילו בשנת 2011 החריף ההפסד ועמד על 159.4 מליון ₪.
לטענת התנועה, עסקת הרכישה והעסקאות המאוחרות לה נעשו בניגוד לתכלית החברה, לפעול על פי שיקולים עסקיים להשאת רווחיה. זאת ועוד, מצבה הכספי של מעריב רק מתדרדר, כאשר גם המשך קיומה עומד על פי הפרסומים, בספק. רק ברבעון הראשון של שנת 2012, הספיקה מעריב להפסיד עוד 36.6 מליון שקלים והצפי לעתיד גבוה עוד יותר. כמו כן, אגרות החוב של דיסקונט השקעות צנחו בשנה האחרונה ב- 22% והן נסחרות ב"תשואות זבל" של עד 18%. בנוסף, ציינה חברת "מידרוג" כי היא תעקוב אחר השקעות נוספות של דיסקונט השקעות במעריב, מה שמלמד על הבעייתיות העסקה ועל ההשפעה הקשה של המשך העברת הכספים מדיסקונט השקעות למעריב.
לאור הממצאים החמורים, התנועה קוראת למוסדיים המנהלים את כספי הציבור ומחזיקים במניות דיסקונט השקעות להתערב ולכנס אסיפה שתדון בהעמדת ההלוואה האחרונה למעריב וביתר העסקאות בין דסק"ש למעריב כדי להגן על כספי הציבור והאינטרסים שלו. התנועה ציינה, כי למרות הצהרות מעריב כי לא יימשכו יותר מ- 10 מיליון ₪ מסכום ההלוואה, ציבור המשקיעים לא צריך להיות תלוי בחסדיו של דירקטוריון מעריב שכבר התחייב בעבר להבראת החברה ואילו מצבה של זו רק הולך ומתדרדר.
התנועה פנתה גם לממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון כמי שאמון על תכניות החיסכון, קופות גמל, הביטוח והפנסיה, בשל החשש כי הפעילות העסקית בין החברה למעריב מסכנת את כספי הציבור המושקעים בחברה. לאור זאת, התנועה סבורה כי התערבותו של הממונה על שוק ההון דרושה במקרה זה מאחר ואינטרס הציבור עומד ללא מגן. על כן, מבקשת התנועה מהממונה להשתמש בסמכויותיו ולבקש מהגופים המוסדיים לפרט כיצד הם נערכים להגן על זכויות הציבור הנפגעות מעסקת הרכישה והעסקאות הנלוות לה.