שקיפות מידע בבית המחוקקים

שקיפות מידע בבית המחוקקים

לאור מכתבי התנועה למען איכות השלטון בישראל, פרסמה הכנסת מכרז להקמת מאגר חקיקה דרכו יוכל כלל הציבור להיחשף גם ללשון החקיקה וגם לתהליך החקיקה
התנועה למען איכות השלטון פנתה לכנסת ישראל בקריאה להקים מאגר שיאגד את חוקי מדינת ישראל באתר אינטרנט ממלכתי. הכנסת זיהתה את חשיבות הנושא ופרסמה מכרז להקמת מאגר חקיקה.
הפנייה לכנסת נוצרה מאחר ומדובר ברשות מחוקקת, החבה חובת נאמנות כלפי הציבור, ממנה נגזרת חובת השקיפות. כחלק מחובת השקיפות, על הכנסת לפרסם כל חוק שחוקקה על מנת שחוק זה יקבל תוקף. יחד עם זאת, מאז נוסדה הכנסת ועד היום, לא הוקם מאגר רשמי הכולל את מכלול נוסח החקיקה העדכני של מדינת ישראל.
התנועה לא הסתפקה רק בפרסום החקיקה, אלא טענה בפנייתה כי הפרסום צריך להיות בעל משמעות ויעיל. ועל כן, ביקשה התנועה כי הפרסום לא יהיה בצורת "רשומות", כפי שהוא נעשה היום, אלא באופן שבו נוסחו הסופי של החוק יהיה בהישג יד, לאחר כל שינוי שנעשה בו.
התנועה הדגישה בפני הכנסת כי המצב הקיים היום בו הזמינות היחידה לנוסח החקיקה הסופי היא דרך מאגרים משפטיים בתשלום אינו סביר. דבר זה יוצר פגיעה בעקרון השוויון מאחר ושירות זה אמור להיות מסופק בחינם לכלל האזרחים, ואילו המצב היום הוא ששירות זה זמין רק לקהלים מצומצמים.
במכרז אותו פרסמה הכנסת נכתב כי בשילוב עם משרד המשפטים הכנסת מעוניינת להקים מאגר חקיקה בו ניתן יהיה לצפות בנוסח החקיקה הרשמי, העדכני והמחייב, אשר יהיה זמין לכל דורש. המאגר יופעל באמצעות מערכת חיפוש שתהיה מובנת גם למי שאינו בעל השכלה משפטית. כמו כן, כפי שביקשה התנועה, המאגר יכיל את לשון החוק, ובעתיד גם מידע נוסף הקשור בתהליך החקיקה.
התנועה מברכת את הכנסת על צעד חשוב זה.