ניתוק קשרי הון ושלטון

ניתוק קשרי הון ושלטון

התנועה למען איכות השלטון פנתה היום ליו"ר הכנסת ולמבקר המדינה היוצא והנכנס בקריאה לחבור ולפעול למימוש ההמלצות המיידיות של הוועדה לבחינת יחסי הון-שלטון כדי כללים שיהוו נר לרגליהם של נבחרי ועובדי ציבור
בפנייתה של התנועה צוין כי דוח הוועדה לבחינת יחסי הון ושלטון בישראל שמונה על ידי מבקר המדינה משרטט מציאות עגומה ומטרידה, בה קיימת השפעה של ממש מצדה של שכבת אליטות דקה על גורמי השלטון. כמו כן, בין ממצאי הועדה נראה כי זו התרשמה מההיקף, התחכום והאפשרויות הרבות של ניצול קשרים בלתי ראויים בין מערכות ההון למערכות השלטון, בניגוד מוחלט לתפקידם של נציגי הציבור: "זוהי עת הרת גורל מבחינת השלטון בישראל ויחסי הגומלין שלנו עם ה"הון", שכן אמון הציבור בהם הוא בשפל המדרגה וממשיך להתדרדר" (עמוד 49 לדוח הוועדה).
לאור הממצאים החמורים שמצאה הועדה, התנועה הדגישה בפנייתה כי אחד משורשי הבעיה הוא תופעת הריכוזיות בישראל , המתבטאת בריכוז מרבית הונו של הציבור והכוח עסקי בידיהם של מספר מצומצם עד מאוד של אישים ומשפחות וקשורה קשר ישיר ליחסי הון-שלטון פסולים. באופן זה ללא ביזור הריכוזיות ימשיכו להתקיים קשרי הון-שלטון מזיקים וללא ניתוק קשרי הון-שלטון לא יתאפשר טיפול אפקטיבי בתופעת הריכוזיות.
התנועה קראה בפנייתה למבקר המדינה ויו"ר הכנסת לשלב ידיים ולפעול בצוותא למימוש ההמלצות המיידיות של הוועדה, ובכך לצעוד את הצעד הראשון בדרך לניתוקם של קשרי הון-שלטון שמיטיבים עם מעטים על חשבונם וגבם של רבים. לדעת התנועה, מינוף מסקנות הוועדה הכרחי פן נתעורר יום אחד ונגלה כי דוח זה, כרבים מקודמיו, נשחק עד דק והפך לאות מתה, ויחסי הון-שלטון בישראל ימשיכו להתחזק תוך רמיסת ערכי הבסיס של הדמוקרטיה בישראל – שקיפות, אמון הציבור בנציגיו, טוהר המידות בשירות הציבורי וערכי ההגינות והיושרה.