התנועה לאיכות השלטון: מצדיעה לוועדה ומדגישה

התנועה לאיכות השלטון: מצדיעה לוועדה ומדגישה

במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לעניינים אסטרטגים יעלון ויו"ר הוועדה לקידום השילוב בשירות ושוויון בנטל, ח"כ פלסנר, מצביעים ראשי התנועה על כמה סעיפים בנוסח החוק הפוגעים בעקרון השוויון.
התנועה מצביעה על כך כי על פי החוק המתגבש, האברכים שיבחרו בשירות אזרחי ישרתו 18 עד 24 חודשים בלבד, לעומת 36 חודשי שירות צבאי לחיילים: "הסדר זה אינו ראוי ואינו שוויוני" נאמר בפנייה, "על שירות המדינה, בכל המסלולים, להיות שווה באורכו ובאיכותו". התנועה מוסיפה, כי השירות האזרחי המקוצר יעודד פנייה של אברכים למסלול זה, על פני השירות הצבאי.
התנועה לאיכות השלטון מותחת ביקורת גם על ההמלצה של וועדת פלסנר, כי בחורי הישיבות יידרשו לבחור במסלול השירות לכל המאוחר בגיל 23, זאת כאשר למשרתים בצבא אין כל בחירה של משך השרות ואופיו.
התנועה מעירה עוד, כי למרות הצהרות הוועדה, המתווה המוצע בחוק איננו יוצר עדיפות אמיתית של השירות הצבאי על פני השרות האזרחי. בפנייתה של התנועה מודגש כי גישה זו מנוגדת לעמדת השופטים בפסק הדין בעתירה שהוגשה על ידי התנועה שם מתחו ביקורת קשה על אי השוויון בין אברכים למשרתים בצבא.
לעמדת התנועה יש להשוות את אפשרויות הבחירה העומדות לפני המועמדים לשירות ביטחון בכל המגזרים. כמו כן, גם בסנקציות המוצעות בחוק למי שלא יתייצבו לשירות, יש אי-שוויון מקומם. בעוד שעל חייבי השירות הצבאי המפרים את החוק מוטלות סנקציות פליליות חמורות, הרי לפי המלצת פלסנר, הסנקציות לבני ישיבות שיימנעו מלהתייצב לשירות הן כלכליות בלבד.
התנועה לאיכות השלטון קוראת להביא ליישוב ולהטמעת העקרונות שהתוותה "וועדת פלסנר" אך תוך התייחסות להערות התנועה בחקיקת חוק ראוי המבטיח את השוויון בחובת השרות.