רשתות של אינטרסים- מיכל בן משה, מתמחה

רשתות של אינטרסים- מיכל בן משה, מתמחה
לפני שנתיים לערך, השיקה התנועה לאיכות השלטון באופן רשמי את מאבקה באחת מהתופעות החמורות ביותר במדינת ישראל- הריכוזיות במשק.
הטלאים שקרעו בעלי ההון הישראלים במעטפת הדמוקרטיה כבר היו חמורים מדי בכדי להעלים עין ורחבים מדי בכדי להשתהות ולו עוד רגע אחד.

הריכוזיות חלחלה עמוק כל כך עד לכדי השפעה ישירה על החיים הפרטיים של כל אחד ואחת מאיתנו, אם במחירים גבוהים יותר שאנו נאלצים לשלם, אם בקרנות הפנסיה שלנו שמתנדפות כענן של גז, אם בניצול כספי ואמון הציבור למטרות פרטיות ואם בתחושה הבלתי נסבלת שמישהו חוגג על חשבוננו ויוצר מסך עשן סמיך שמונע מאיתנו להבין מה בדיוק מתרחש..
מי שמניע את גלגלי השחיתות והריכוזיות בפועל, במציאות היומיומית- הם אינם בעלי ההון עצמם כמובן, לפחות לא באופן ישיר. כל גוף כלכלי חזק מספיק, מחזיק בשירותו לוביסטים נאמנים, קוסמי שכנוע וממירי דעות מקצועיים המתרוצצים ללא לאות במסדרונות החקיקה הישראליים ומגנים כשומרים בשריון ברזל על טירת האינטרסים של אדוניהם. אותם לוביסטים מתיימרים לשכנע את חברי הכנסת שעליהם להפריט את השיטה הדמוקרטית לטובת הטייקונים, תוך ניצול של מערכות אינטרסים מסועפות בהן הם שולטים כהלכה.
אולם, הלחץ על חברי הרשות המחוקקת הוא רק פן אחד בו חולשים בעלי ההון במדינה על תחומים רבים כל כך בחיינו ומדגימים לנו באופן המובהק ביותר ריכוזיות מהי.
אבל זה לא רק הלוביסטים… כל אחד מהטייקונים גם מחזיק לשירותו ולשימושו אמצעי תקשורת מוביל בישראל – בשנתיים האחרונות הנפיקה המחלקה המשפטית של התנועה לאיכות השלטון עשרות מכתבים, ניירות עמדה ופניות, הופיעה בפני ועדת הריכוזיות לא פעם ואף הגישה עתירה לחשיפת הפרוטוקולים של ועדת הריכוזיות ולאט לאט נדמה כי דברים מתחילים להשתנות – הצעת חוק הריכוזיות רוקמת עור וגידים.
אם שמעתם בתקשורת על אי אלו מהפעולות, כנראה שאתם קוראיו הנאמנים של עיתון אחד במיוחד, המושפע פחות מאינטרסים כלכליים של טייקונים למיניהם. אולם, אם הנכם משתייכים לרובו המכריע של הציבור- סביר מאוד כי פעילות ענפה זו חמקה מהרדאר שלכם, ולא כי אינכם אזרחים מעורבים אלא כי התנועה נתקלת בקושי עצום להפיץ את פועלה בכלי התקשורת המרכזיים הנגועים בריכוזיות חונקת.
כך שימו לב למשל למתרחש במעריב, שמוחזק בשנה האחרונה ע"י נוחי דנקנר, שם לא מדברים על הריכוזיות, שם לא הייתה קיימת המחאה של הקיץ, שם לא יספרו על הירידה במניות של אי די בי ושם גם לא מספרים על הפתיחה של השוק הסלולארי בתחרות, שמאוד פוגעת בסלקום הנשלטת ע"י דנקנר.
אלו בדיוק הסיבות, מדוע חשיבות מעורבותו ופעילותו של האזרח הבודד רבה היום יותר מאי פעם. השלטון מעדיף להעלים עין מהמתרחש, אולם אם הציבור לא ייתן לכך יד. כאשר נבחרי הציבור נלכדים בכורי רשת האינטרסים שתווים סביבם הלוביסטים, עלינו להזכיר להם עבור מי הם עובדים באמת, כאשר העיתונים משתפים פעולה עם יצירת ערפל של שקרים- אנו נכבוש את הרשתות החברתיות באמת צרופה, כאשר ענייני המדינה מתנהלים בלחישות ולחיצות יד נסתרות- אנו נדרוש בראש חוצות שקיפות, אמת והגינות