מים בלב מדבר האדישות- מיכל בן משה, מתמחה

מים בלב מדבר האדישות- מיכל בן משה, מתמחה
כשהגעתי לתנועה לאיכות השלטון והתחלתי להכיר את הנפשות הפועלות בה, עורכי הדין העומדים בבסיס התנועה נדמו לי כגיבורים של ממש- ישויות לוחמניות ועיקשות הנאבקות על העקרונות הנאיביים למדי של צדק ושוויון.

הערכתי רק הלכה וגברה כשהבנתי יותר ויותר מול אילו כוחות הם מתמודדים בעבודתם וכמה תסכול הם עלולים לחוות לעיתים מן ההבנה שלעולם לא יספיקו לטפל בכל השחיתויות, רחיצות הידיים והעסקאות המפוקפקות על חשבון אזרחים שלצער כולנו מתרחשות במדינה ללא הרף.
אולם עם הזמן, מחשבה מעודדת פרצה לתודעתי, בעקבות חשיפה לנתונים מרשימים ביותר בנוגע לכמות הקובלנות הרבה המגיעה אל מרכז פניות הציבור של התנועה לאיכות השלטון- כ1000 פניות בשנה.
מרכז פניות הציבור הוא מקווה מים במדבר של אדישות ונמנום ציבוריים, הוכחה לכך כי לעיתים אזרחי ישראל לא מתנהלים בעולמם בעיניים עצומות וכן פועלים למען הפיכת השלטון במדינה לנקי, שקוף והוגן יותר. אחרי קיץ של אוהלים, סיסמאות ושלטים- מסתבר שיש דרכים נוספות ואף פרקטיות בצורה מופלאה להחזיר לאזרח הקטן את הכוח וההשפעה המגיעים לו מעצם קיומה הדמוקרטי של מדינת ישראל.
דוגמא מוצלחת לעבודתם החרוצה של אזרחים איכפתיים וסטודנטים צעירים למשפטים המתפעלים את מחלקת פניות הציבור, נמצא בעתירה לבג"צ שהגישה לאחרונה התנועה לאיכות השלטון נגד השר לשירותי דת, זאת בדרישה שיפעל לחידוש הרכב המועצה הדתית שהוקפא בקריית אתא. מקרה זה הוא מופת לאופן בו אזרח בודד יכול לשנות במעשיו את החברה בה הוא חי, על ידי טלפון אחד ופרישת העובדות הקיימות מול בעלי הכלים לפעול בנושא. כמו כן, אין זו מקריות כי 60% מפעילותה של התנועה לאיכות השלטון נוגעת לספרת הרשויות המקומיות, שהרי הן הקרובות ביותר אל האזרח ומשפיעות באופן ניכר על חיו.
עד הרגע בו הגיש אותו אזרח את העתירה, למרות פניות רבות אל שר הדתות, נשאר הרכב המועצה כפי שהיה עוד לפני הבחירות המוניציפאליות, זאת למרות החוק המחייב לייסד מועצה חדשה שנה מיום הבחירות, כזו שתשקף את רצון האזרחים בעיר על פי תוצאות הבחירות הטריות.
ביומיום הישראלי, מרבית האזרחים לא מודעים לפעילותם השוטפת של שרי הממשלה, קשה לדעת האם וכיצד הם מבצעים את תפקידם ומצידם של השרים- בוודאי לא יזמו דין וחשבון לציבור סתם כך. בעקבות מקרה זה עולה השאלה- במה בדיוק עוסק שר הדתות אם לא בפעולות מעיין אלה?! כיצד הרכבת מועצה דתית, המלווה את האזרח במהלך חיו, אינה בראש מעייניו?
אין לדעת מה יהיה סופה של העתירה, אולם עצם המעורבות האזרחית מאותתת לנבחרי הציבור שלנו כי ישנן 7 מליון עיניים בוחנות סביבם המוודאות בכל עת שהם אכן עושים את תפקידים ומשתמשים במנדט שאנו עצמנו הענקנו להם- באופן הראוי והצודק.