הוראת השעה להארכת משך שירות סדיר לגברים בשישה חודשים אינה מידתית ואינה כדין

הוראת השעה להארכת משך שירות סדיר לגברים בשישה חודשים אינה מידתית ואינה כדין

התנועה למען איכות השלטון עתרה היום לבית המשפט העליון בבקשה לחייב את הכנסת, שר הביטחון והממשלה בצווים על תנאי ובצו ביניים לנמק מדוע לא תבוטל הוראת השעה המאריכה את השרות הסדיר.

בשל פקיעתו של חוק דחיית שירות תלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, עתרה התנועה למען איכות השלטון בישראל לבית המשפט העליון בבקשה לחייב את הממשלה, הכנסת ושר הביטחון להסבר מדוע לא יבוטל חוק שירות הביטחון (הוראת השעה) המאריך את שירותם של חיילי צה"ל בשישה חודשים נוספים. מאחר וחוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות פג, עתיד להיות גידול משמעותי בסדרי הכוחות של צבא ההגנה לישראל, המחויב נוכח חוק שירות ביטחון על כלל אזרחי המדינה.
לחלופין, טוענת התנועה בעתירה, חיוב גורמי הכנסת ושר הביטחון לנימוק מדוע לא תבוטל הארכה נוספת של שישה חודשים מתחייבת בשל היותה הוראת חוק בלתי חוקתית, הפוגעת באופן שאינו מידתי והעולה על הנדרש בזכויות היסוד של חיילים המשרתים. לאור זאת, דווקא גיוס רחב של חייבי גיוס ובהם תלמידי הישיבות הינו אמצעי הפוגע פחות בזכויות היסוד של החיילים.
התנועה ציינה עוד בעתירה, כי בית המשפט מתבקש להוציא צו ביניים המורה לשר הביטחון לחייב את צה"ל להיערך לשחרור חיילים המשרתים בו למעלה מ30 חודשים ולא לחכות ל-36 חודשי שירות המתבצעים כיום בפועל.
מאחר ותכלית הוראת השעה מאריכה את השירות הסדיר של חיילים גברים בשישה חודשים, היא התמודדות עם צרכים ביטחוניים העומדים בפני צה"ל, ניתן להשיגה על ידי גיוס רחב יותר של חייבי גיוס ובכללם גם תלמידי ישיבות. על כן, גיוס תלמידי הישיבות שאינם משרתים כלל בצבא מהווה אמצעי הפוגע פחות בזכויות היסוד של החיילים, מאשר הארכת שרותם הסדיר בשישה חודשים נוספים.