מינויים פסולים? לא על חשבון הציבור

מינויים פסולים? לא על חשבון הציבור

התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה היום לפרקליט המדינה לבחינת הפעלת סנקציית חיוב אישי כלפי אולמרט בפרשת המינויים כדי לממש את חובת האחריות האישית לנזק הכלכלי שנגרם
לאור פרסומים בכלי התקשורת, בהם פרקליטות המדינה החליטה שלא להגיש כתבי אישום כנגד המעורבים ב"פרשת המינויים" במשרד התמ"ת, פנתה היום התנועה לאיכות השלטון, באמצעות עורכת הדין מיקה קונר קרטן, לפרקליט המדינה. בפנייה, ציינה התנועה כי אחת הבעיות הקשות המאפשרות מינויים מוטים ופסולים – הנה העדר, לכאורה, של כלים אפקטיביים להרתעה מפני מינויים שכאלה, או העדר שימוש ממצה בכלים קיימים. על כן, על מנת להתמודד עם תופעה המונעת על ידי אינטרסים רבי עצמה – חייבים להפוך את המינוי הפסול לבלתי כדאי עבור מבצעו.
בהמשך, התנועה מפנה את תשומת לב פרקליט המדינה לסעיף 44 לחוק שירות המדינה (מינויים) תשי"ט 1959 המבסס את חבותם האישית של "ממנים פוליטיים" לנזק שנגרם לקופת הציבור:
"שולם שכר מאותר המדינה לאדם שנתקבל לשרות המדינה בניגוד להוראות חוק זה או לתקנות, חייב מי שקיבלו לעבודה להחזיר לאוצר המדינה כל סכום ששולם"
בהסתמך על דו"ח המבקר – המינויים הפסולים, ככל שבוצעו, מהווים פגיעה כלכלית וכן מהווים פגיעה באינטרסים ציבוריים כבדי משקל. על כן, התנועה למען איכות השלטון מבקשת מפרקליט המדינה להפעיל כנגד האחראים למינויים שכאלה סנקציית חבות אישית מאחר והיא מביאה לידי מימוש את האחריות האישית.
זאת ועוד, בפניית התנועה צוין כי לא ברור כיצד יתכן שאדם הנחשד במספר עברות, כאשר הפרקליטות עצמה סבורה שיש סיכוי סביר להרשיעו, לא יואשם בכולן בשל הליכים אחרים המתנהלים דרכו. עמדת התנועה היא כי דווקא מי שכיהן כראש ממשלה ואולי אף יעמיד עצמו שוב לבחירת הציבור, יש לברר באופן ממצה את הפרשה בה מעורב, בין אם להרשעה ובין אם לזיכוי.
עו"ד מיקה קונר קרטן: "יש חשיבות רבה הן בקביעת נורמת התנהגות ראויות והן במיגור תופעת המינויים הפסולים והשימוש שלא כדין בסמכות ובשררה – את אלה ניתן להגשים באמצעות הפיכת מינויים שכאלה לבלתי כדאיים למי שאחראי לביצועם, באמצעות שימוש בכלי האחריות האישית"