חשש מקריסת אי.די.בי – הוכחה נוספת לצורך בהחמרת חוק הריכוזיות

חשש מקריסת אי.די.בי – הוכחה נוספת לצורך בהחמרת חוק הריכוזיות

התנועה למען איכות השלטון פנתה היום לחברי ועדת הכספים של הכנסת בבקשה לשפר את הצעת החוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות, במיוחד לאור החשש לקריסתה של חברת האחזקות הגדולה במשק הישראלי
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי ועדת הכספים של הכנסת וביקשה לשפר את חוק הריכוזיות במתכונתו הנוכחית, נוכח ההתפתחויות במשק הישראלי, המראים באופן ברור כי הימנעות מחקיקת הסדרים מספקים תגרור סכנות ממשיות למשק הישראלי. פניית התנועה מתבססת על החשש לקריסתה של חברת האחזקות הגדולה במשק הישראלי, קבוצת אי.די.בי, כמו גם מצבן הקשה של חברות אחזקה נוספות, אשר הינן תולדה של מציאות כלכלית מעוותת שיש לתקנה מהיסוד, באמצעות פתרונות אמת נחרצים, ואין ספק כי המבנה הריכוזי מדי של המשק הינו אחת מהרעות החולות של המשק הישראלי וכי לו יישאר כך- יוביל לקריסה ולאובדן כספי ציבור.
התנועה מדגישה כי הצעת החוק קובעת הגבלת החזקה צולבת כאשר הגוף הפיננסי מנהל נכסים בסך 40 מיליארד שקלים ומעלה ומחזור העסקים או האשראי שנוטל התאגיד הריאלי עולה על 6 מיליארד שקלים, כאשר ככל שמדובר בגופים קיימים הסף גבוה אף יותר. כלומר, רף התחולה שנקבע מוציא חברות גדולות ומהותיות במשק מתחולת החוק ומותיר בטיפולו מספר מצומצם בלבד של חברות, באופן שסותר את תכליתו ומאפשר שימור המציאות אותה החוק מעוניין לשנות. התנועה מדגישה, כי החזקה צולבת של גופים פיננסיים וריאליים זוהתה על ידי הוועדה להגברת התחרותיות במשק כפוטנציאל לפגיעה בתחרות בענפי משק שונים ובמשק כולו. בעלות צולבת יוצרת ניגוד עניינים מובנה ומאפשרת לבעל השליטה לתמרן את החברות הפיננסיות שבשליטתו ומעוותת את הקצאת המקורות במשק.
עוד ציינה התנועה בפני חברי וועדת הכספים, כי ברור שמצבה הפיננסי של אי.די.בי ותגובות השרשרת העלולה להווצר עקב כך רק ממחישים כי נטענה כאילו קיימים "יתרונות" במבנה אחזקות פרימדיאלי איננה עומדת במבחן המציאות. כבר היום אנו חוזים בסכנה הטמונה בהשארת המצב הקיים, כאשר מצבה של קבוצת אי.די.בי ממחישה את הצורך הדחוף בהחמרת הוראות הצעת החוק.
בנוסף, התנועה מדגישה בפנייתה, כי בהוראות החוק הנוכחיות אין מענה הולם לצורך, במקרים המתאימים לסנקציות ואף לא לאכיפה. היוצא מכך, הוא כי בהוראות החוק במתכונתן הנוכחית אין כדי לתת פתרון אמת, נחרץ וחד משמעי לבעיות הקשות מהן סובל המשק הישראלי. התנועה סבורה, כי המצב אליו הגיעו קבוצות אחזקה שונות בעת האחרונה מעיד כאלף עדים על הצורך הדחוף בהסדרת הנושא באופן שיוביל לפתרון אמת, שיתקן את שורש העיוות ויוביל לריפוי מבנה המשק הנוכחי.