מוכנות העורף להסדרי החוב, טור דעה מאת עו"ד חי מיארה

מוכנות העורף להסדרי החוב, טור דעה מאת עו"ד חי מיארה
גורלם של כ- 7 מיליארד ₪ מכספי הציבור מצוי תחת סימן שאלה אם יוחזרו אם לאו. כך עולה מדברי יו"ר רשות ניירות ערך בפני משרד האוצר. מנתוני הרשות עולה שהיקף האשראי שניתן לסווגו כבעייתי בשוק האג"ח הישראלי מגיע לסכום עתק של כ-24 מיליארד שקל.

השאלה העולה היא מה מידת מעורבותו של מחזיק האג"ח, האם יש בידם כלים למאבק בכדי להגן על כספם מול השחקנים החזקים במשק? בחודשים האחרונים, אנו עדים לצורת התארגנות חדשה ומרעננת: התארגנות פרטית של מחזיקי אג"ח, אשר שמה לה למטרה לייצג את מחזיקי האג"ח מכל הסדרות בהסדר חוב, על מנת להגן על הכסף שביקשו לשים בצד ליום סגריר וכעת מתברר להם כי יצא שכרם בהפסדם.
ניכר כי צורת התארגנות זו הינה המשך ישיר לקואופרטיבים רבים הקמים בעולם שבאים ליצור קשר ישיר בין האזרח הקטן למושא האינטרס שלו, התארגנות של מחזיקים פרטיים יכולה לחלץ את המחזיקים מסבך האינטרסים של השחקנים השונים, לאפשר למחזיקים להיות מעורבים בדיונים ובהחלטות הנוגעים לכספם ולהחזיר את מוטת השליטה לבעלים האמיתיים של הכסף.
הביקורת שנשמעה בדיונים סביב הסדר החוב של דלק נדל"ן שופכת אור על התמריץ להתארגנות הפרטית אשר פועלת שם. כך, השופטת ורדה אלשיך עמדה על הסיבה לתרעומת הציבורית מסביב להסדר החוב בדלק נדל"ן באומרה כי התסכול, חוסר האמון והזעם נובעים מהתחושה כי בעל השליטה נטל את כספיו לחברה ממונפת ומסתתר מאחורי כלל האישיות המשפטית הנפרדת. על הגופים המוסדיים ציינה כי עולה חשש שיותר מאשר הם כואבים את כאב הציבור הנושא בהפסדים, מעוניינים הם בשקט תעשייתי, שיוביל אותם לקבל ביתר קלות גם הצעת הסדר לא מיטבית.
הסדר החוב של דלק נדל"ן, המציב בסכנת "תספורת" כ- 35% מתוך כ- 540 מיליון ש"ח חוב לגופים המוסדיים, הינו הסנונית הראשונה העתידה להשפיע על מתווה הסדרי החוב הבאים במשק. הסדר חוב זה טומן בחובו השפעה ישירה על ציבור המשקיעים, יכול להעמיק את הקרע הנפער באמון המשקיעים בשוק האג"ח ובשוק ההון וגורם להפיכת האג"ח הקונצרני מאפיק השקעה סולידי לאפיק השקעה בעל סיכון זהה לזה הקיים בשוק המניות כיום.
בתנועה לאיכות השלטון זיהו את הסכנה הטמונה בהסדרי החוב לציבור ובמסגרת זו פועלים לריפוי הדיסאינפורמציה בה שרויים מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן. לפיכך התנועה פנתה לפרקליטות המדינה בבקשה לחשוף את חומרי החקירה אותם אספה רשות ני"ע בפרשת דלק נדל"ן ועל בסיסם המליצה הרשות להגיש כתבי אישום נגד החברה ונושאי משרה בה. התנועה סברה כי הדבר יאפשר למחזיקי האג"ח גישה למידע העובדתי הרלבנטי לשם קבלת החלטה מושכלת ורציונאלית.
להתארגנויות פרטיות של מחזיקים יש הפוטנציאל להחזיר את הכוח לציבור,יש לעודד התארגנויות כגון אלו, שכן הן מחזקות את שוק ההון הישראלי בעודם מאפשרים למשקיעים להלחם על כספם, כספי הפנסיה של אזרחי ישראל, ונותנים תקווה להשבת האמון באפיק השקעה חשוב זה. התארגנויות כאלה חשובות גם לדמוקרטיה הישראלית בעודם מבהירים לבעלי השליטה בחברות הקונצרניות, כי גם כאן הכוח בידי הציבור, ועל "העורף" וגופים כגון התנועה לאיכות השלטון וזולתה לסייע לציבור המשקיעים להגן על כספם.