התנועה לאיכות השלטון יחד עם חה"כ ברוורמן מגישים שתי הצעות חוק האוסרות על החזקות צולבות ועל כהונה צולבת של דירקטורים בגוף פיננסי ובתאגיד ריאלי

התנועה לאיכות השלטון יחד עם חה"כ ברוורמן מגישים שתי הצעות חוק האוסרות על החזקות צולבות ועל כהונה צולבת של דירקטורים בגוף פיננסי ובתאגיד ריאלי

התנועה לאיכות השלטון יחד עם חה"כ פרופ' אבישי ברוורמן, מגישים היום שתי הצעות חוק אשר הינן בגדר מהפכה במשק הישראלי והעשויות להוביל להחלמתו של המשק הישראלי.
לטענת התנועה, אחד מהכלים המאפשרים את ריכוזיות ההון במשק הישראלי באופן מוטה ובוטה היא האפשרות להחזיק ולשלוט על גופים פיננסיים ותאגידים ריאליים בה בעת, מה שמכונה- החזקות צולבות. ובהמשך ישיר לכך, האפשרות לכהן כדירקטורים הן בגוף פיננסי והן בגוף ריאלי.
הצעת החוק הראשונה מבקשת לאסור על גוף פיננסי להחזיק באמצעי שליטה בתאגיד ריאלי במישרין או בעקיפין, ולהיפך. הצעת החוק השנייה מבקשת להפסיק את תופעת הכהונה הצולבת של דירקטורים בגופים פיננסיים וריאליים כאחד.
החזקות צולבות של גופים פיננסיים וריאליים וכהונה צולבת של דירקטורים פוגעות בתחרותיות במשק פגיעה קשה ביותר. החזקות שכאלה וכהונה שכזאת משפיעות על אופן הקצאת האשראי ויוצרת ניגוד עניינים בין גופים פיננסיים ללווים במשק. קביעת רף זה או אחר והתרת ההחזקות הצולבות שמחוץ לסף, כפי שמוצע בהצעת החוק הממשלתית המתיימרת להילחם בנגע הריכוזיות, לא יוביל לשינוי אמיתי של המצב הקשה הקיים היום.
עוה"ד מיקה קונר קרטן, מנהלת תחום חקיקה וממדיניות בתנועה למען איכות השלטון בישראל: "יש להפריד באופן מוחלט בין גופים פיננסיים וריאליים ולאסור בהם כהונת דירקטורים במקביל, ללא קשר או תלות במחזור המכירות (לתאגיד ריאלי) או שווי כלל נכסיו של התאגיד (לתאגיד פיננסי). רק הפרדה מלאה ומוחלטת של החזקות ריאליות ופיננסיות ושל כהונת דירקטורים בגופים אלה, יכולה לפתור את בעיית האשראי החמורה הקיימת במשק הישראלי."
חה"כ הפרופ' ברוורמן: "ישראל הפכה להיות חברה שבה קבוצה קטנה שולטת הן בשוק האשראי והן בחברות הגדולות. התוצאה היא פגיעה חמורה בצרכנים ואף סכנה לדמוקרטיה. הצעדים שאנו מציעים היום, הולכים מעבר להצעה של ועדת הריכוזיות ויתרמו לבניית כלכלה תחרותית וצודקת, שתהיה טובה גם לאזרחי ישראל כצרכנים וגם לעסקים הקטנים והבינוניים".