כיצד נעלמים 2.5 מיליארד ₪ מהקופה הציבורית

כיצד נעלמים 2.5 מיליארד ₪ מהקופה הציבורית

אתמול דן בג"צ בעתירה של התנועה למען איכות השלטון כנגד התנהלות מרכז ההשקעות אשר וויתר על השבת מענקים בסך של 2.5 מיליארד שקל מחברות
השופט דנציגר: העתירה תרמה לתהליכי הבקרה והפיקוח ותהליכי קבלת ההחלטות של מרכז ההשקעות אך "התהליכים החשובים והמבורכים שכבר בוצעו, הנם צעדים ראשונים שילוו בהמשך צעדים נוספים"
עיקר העתירה נסב על כך כי מרכז ההשקעות וויתר על השבת מענקים בסך של 2.5 מיליארד שקל ליותר מ 600 חברות שלא עמדו בהתחייבויותיהן (וב90% מהמקרים אפילו לא ניסה לדרוש זאת מהן) והכסף לא הוחזר לקופה הציבורית אלא נשאר כמעט בשלמותו אצל החברות עצמן.
העתירה
התנועה למען איכות השלטון עתרה לבית המשפט הגבוה לצדק בדרישה לתת הסברים, מדוע לא ננקטו כל הצעדים להחזר המענקים מחברות שלא עמדו בדרישות לקבלת המענק. כמו כן,התבקש ביהמ"ש להורות למרכז ההשקעות לנמק מדוע לא יבטל את כתב האישור של חברות שלא עמדו בהתחייבויותיהן עפ"י התכניות. התנועה אף ביקשה בעתירה מבית המשפט לחייב את מרכז ההשקעות לפרסם בפומבי את נהלי הטיפול והקריטריונים לקבלת ההחלטות. כל אלו, אינם שקופים היום, אינם ברורים ומלאי סתירות. ולסיום התנועה עמדה על כך כי מאגר המידע של מרכז ההשקעות אשר כיום חסרים בו בממוצע כ 44% מכלל הנתונים יהיה מלא, מעודכן, מתוקן ושקוף לציבור.
בדיון שהתקיים אתמול, צוין כי לעתירה כבר יש הישגים חשובים, כך למשל בנושא הוויתור על השבת המענקים. מ133 חברות שוויתר להן מרכז ההשקעות על השבת המענק ב – 7 שנים, מאז הוגשה העתירה וויתר מרכז ההשקעות רק לחברה אחת – ירידה של 98% בוויתור על השבת מענקים. עם זאת, ישנם עוד נושאים רבים שמצריכים תיקון ושיפור ולכן קיבל בית המשפט את עמדת התנועה וחייב את משרד התמ"ת ואת מרכז ההשקעות להשיב מתי תהפוך טיוטת נוהל העבודה לנוהל מחייב; מהי עמדתם באשר לפרסום כל הנהלים, כך שיהיו שקופים לציבור; כיצד בוצעו היעדים שנכתבו בתכנית העבודה, מהי עמדת מרכז ההשקעות באשר לפרסום שוטף של עמידתם ביעדי התכנית השנתית מדי שנה וכן חייב את מרכז ההשקעות להתייחס לטענת התנועה כי מאגרי המידע של מרכז ההשקעות חסר.
השופט יורם דנציגר: "אין ספק כי תרומת העתירה היא למודעות ושני הצדדים יודעים עכשיו כיצד יש להתנהל. ולכן, מגיע לכם (לתנועה לאיכות השלטון) קומפלימנט, יישר כח"; אין חולק על כך כי העתירה תרמה להליכי הבקרה והפיקוח על ביצוען של תכניות מאושרות ועמידת החברות שזכו לקבל מענקים בתנאי כתב האישור, לתהליך ההחלטות לביטול כתבי אישור שניתנו ולהליכי הגבייה של חובות ברי גבייה".
עו"ד דפנה קירו-כהן, מנהלת המחלקה המשפטית בתנועה לאיכות השלטון: "לא ייתכן שבשנת 2012 תתנהל רשות ציבורית המחלקת מאות מילונים מכספי הציבור בשנה, בחשיכה מוחלטת, ללא מאגר מידע ממוחשב ומלא, ללא אמות מידה וקריטריונים ברורים ושוויוניים וללא שקיפות מקסימאלית לגבי המענקים שמחולקים ואלה שמחליטים לוותר על השבתם. כך גם לא ייתכן שמרכז ההשקעות לא יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי להשיב לקופה הציבורית מענקים שחילק לחברות שלא עמדו בהתחייבויות שלהן כלפיו."