הכרעה אחת ודי,עו"ד דפנה קירו-כהן, מנהלת המחלקה המשפטית בתנועה למען איכות השלטון בישראל

הכרעה אחת ודי,עו"ד דפנה קירו-כהן, מנהלת המחלקה המשפטית בתנועה למען איכות השלטון בישראל
שר החוץ, אביגדור ליברמן, נחקר על ידי גורמי אכיפת החוק 12 שנה. 6 שנים הוא נחקר ביחס לתיק "החדש" הכולל עבירות שונות שבוצעו על ידו לכאורה במהלך כהונתו כשר וכחבר כנסת. בחודש אפריל 2011, לפני כשנה וחצי, הודיע היועץ המשפטי לממשלה הקודם כי הוא שוקל הגשת כתב אישום כנגד ליברמן בכפוף לשימוע. וכבר בראשית שנת 2012 נערך השימוע.

ומאז? מאז אנחנו מחכים. מחכים להחלטה אשר תסיר סוף סוף את עננת החשדות, את עננת הכשרות ותכריע את גורלו הציבורי של מר ליברמן, לפחות בכל הנוגע לכהונה בתפקיד של שר. שכן, הנורמה שקבע בית המשפט העליון כבר לפני 2 עשורים – שר שהוגש נגדו כתב אישום לא יכול להמשיך לכהן כשר. לכן, אם מוגש נגד ליברמן כתב אישום הוא לא יכול לכהן כשר, ואם יתחיל לכהן כשר הוא יאלץ להפסיק את כהונתו. אגב, גם אם יוגש כתב אישום יוכל ליברמן להמשיך ולכהן כחבר כנסת (אם ייבחר) ואפילו יוכל על פי החוק היבש לכהן כראש ממשלה (הכשירות של ראש ממשלה היא נגזרת שהכשירות של חבר כנסת), אבל כשר כאמור לא יוכל לכהן. ככה זה עובד אצלנו.
כך או כך, אין ספק שאחרי 12 שנה, ואפילו נתייחס רק לחשדות המאוחרים הנחקרים 6 שנים, הגיע הזמן לקבל החלטה ולהכריע האם מוגש כתב אישום או לא. זה מגיע לנו כציבור שצריך לדעת במי הוא בוחר והאם הנבחר יוכל לכהן כשר אם לאו; זה מגיע לנו כחברה שצריכה שהדין הפלילי ימלא את היעוד שלו כדין מרתיע ומעניש באופן אפקטיבי ובסמוך ככל הניתן לזמן ביצוע העבירה; וזה מגיע לנחקר עצמו – במיוחד אם הוא איש ציבור בכיר, שיובהר מצבו המשפטי לכאן או לכאן. זה מקבל עוד משנה תוקף ונחיצות, נוכח הבחירות הקרבות והמשמעות שיש להכרעה זו על המועמד וציבור בוחריו.
בשל הסיבות הללו הגישה התנועה לאיכות השלטון, עתירה לבית המשפט העליון ובה ביקשה כי רשויות אכיפת החוק – היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, יקבלו הכרעה בעניינו של ליברמן, ושההכרעה תתקבל עוד לפני הבחירות. ולמען הסר ספק, התנועה לא מבקשת להטיל דופי בעבודת הפרקליטות ויתר גורמי אכיפת החוק, וגם לא מקלה ראש בעבודתם הסבוכה הקשה והרגישה שמתחייבת בטיפול ובהכרעה בתיק שכזה, במיוחד מקום בו משך זמן ההחלטה רבות היא תולדה של התנהלות החשוד ולא תלויה אך בגורמי אכיפת החוק. ועדיין, בשם האינטרס הציבורי, אחרי כל כך הרבה שנים, ואחרי מספר פעמים בהם הודיעו שההחלטה תתקבל תוך זמן קצר אך היא לא התקבלה – הגיעה העת לשים קץ לסאגה הבלתי נגמרת הזו ולקבל הכרעה.
בתחילת חודש נובמבר, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה הודיעו, כי הם מעריכים שתוך חודש תתקבל הכרעה, למען כולנו נקווה שהפעם כך אכן יהיה.