צו על תנאי בעתירת התנועה למען איכות השלטון בנוגע לקריטריונים במחיר למשתכן

צו על תנאי בעתירת התנועה למען איכות השלטון בנוגע לקריטריונים במחיר למשתכן

בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד הקריטריונים של שר השיכון לזכאות לדיור בר-השגה, בית המשפט העליון הוציא צו על תנאי נגד הממשלה מדוע לא תדון ותחליט בתוכן הקריטריונים לזכאות במסלול מחיר למשתכן וכן מדוע לא תבטל את החלטת מועצת מקרקעי ישראל
אתמול נערך דיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון כנגד הקריטריונים במסלול זכאות המחיר למשתכן, אשר נקבעו על ידי מועצת מקרקעי ישראל. בעתירתה טענה התנועה כי הקריטריונים הם למעשה מדיניות של סיוע בדיור וככאלה הגורם שמוסמך לקבוע אותם היא הממשלה ולא מועצת מקרקעי ישראל המוסמכת לעסוק רק במדיניות קרקעית. עוד טענה התנועה כי הקריטריונים שנקבעו נוגדים את דוח טרכטנברג אשר קבע כתנאי סף או תנאי בעל משקל מהותי, וזאת, מבלי לדון בפרק זה של הדוח בכלל.
במהלך הדיון הציעו השופטים לנציגת המדינה להביא את הקריטריונים שאושרו לדיון בממשלה. בהמשך מתחו השופטים ביקורת ואמרו על התנהלות המדינה כי: "היא אומרת שהיא הולכת עם טרכטנברג אבל עושה משהו אחר". בתגובה ענתה המדינה כי תשובתה האם תסכים הממשלה לדון בנושא אם לאו תינתן תוך 120 יום.
לאור זאת, הוציא היום בית המשפט את הצו על תנאי כאמור אשר קבע כי על הממשלה להצהיר מדוע לא תדון בקריטריונים של המחיר למשתכן וכן מדוע לא תבטל את אלו שנקבעו על ידי המועצה, תוך 90 יום.
עו"ד דפנה קירו כהן, מנהלת המחלקה המשפטית בתנועה לאיכות השלטון: הממשלה מנסה לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה. גם להצהיר כי היא מאמצת את דוח טרכטנברג וכי תפעל לקיום מעמד הביניים בכל נושא דיור בר השגה, אבל בפועל לקבל החלטה הסותרת לגמרי את הדוח ואת משמעותו, מתחת ל"רדאר הציבורי" דרך מהלך עוקף ממשלה – היא מועצת מקרקעי ישראל. לא נאפשר זאת.