עתירה לבג"ץ לחשיפת הצעת התקציב לשנת 2013

עתירה לבג"ץ לחשיפת הצעת התקציב לשנת 2013

התנועה לאיכות השלטון והמשמר החברתי עתרו היום לבג"ץ על מנת לחייב את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להציג את הצעת תקציב המדינה לשנת 2013, כמתחייב מחוק יסוד: משק המדינה
חוק יסוד: משק המדינה קובע, כי על הממשלה להניח על שולחן הכנסת את הצעת התקציב עד ששים יום לפני תחילת שנת התקציב, כלומר עד 3.11.2012. למרות פניות התנועה לאיכות השלטון והמשמר החברתי, ממשלת נתניהו בחרה להפר את הוראות חוק היסוד כלפי אזרחי המדינה באופן בוטה וגלוי ולא להגיש את תקציב המדינה לשנת 2013.
בעתירת התנועה לאיכות השלטון והמשמר החברתי, הודגש כי אי הגשת התקציב המחויבת על פי חוק יסוד מעקרת את יכולתה של הכנסת לבקר את הצעת חוק התקציב ואת יכולתו של הציבור לקיים דיון ציבורי אפקטיבי. לתקציב המדינה יש השפעה מכרעת על התהליכים הכלכליים והחברתיים במדינה. הצורך בהבטחת קיומו של דיון הולם בהקשר זה נובעת מהחשיבות המרכזית המיוחסת לתהליך התקצוב הלאומי בהליך הדמוקרטי. הכנת התקציב צריכה לעמוד במועדים הנקובים כדי לעודד דיון ציבורי ובחינה ממשית תוך כדי תהליך אישור חוק התקציב בכנסת.
חשוב לציין כי כל הממשלות קיימו כנדרש את הוראת החוק והגישו את הצעות התקציב במועדן, גם בשנים בהן התנהלו בחירות בסמוך לתחילת שנת התקציב. לפי דיווחים בתקשורת אף משנת 1982, עת תוקן החוק, קיימו ממשלות ישראל את הוראת החוק והגישו את הצעת חוק התקציב במועדה. תוצאה זו היא אף מתבקשת נוכח המציאות הפוליטית בישראל בה לעיתים תכופות מועד הבחירות מוקדם, ועל הממשלה מוטלת החובה להניח את הצעת חוק התקציב אף בתקופת בחירות.
עו"ד חי מיארה, התנועה למען איכות השלטון: "הכל כפופים לחוק: האזרחים, המחוקקים והשופטים. ומתוך כך, במדינה שבה שולט עקרון החוק אין איש או גוף העומדים מעל לחוק. בשל הפרת החוק לכנסת הבאה יהא זמן קצר מאוד לטובת הדיון בתקציב. לו תופעה זו תהפוך לנורמה מקובלת, אנו עלולים למצוא עצמנו במצב בלתי נסבל בו בכל שנת בחירות יהיו לוחות זמנים צפופים לאישור התקציב, דבר שעשוי לעקר את יכולתה של הכנסת לפקח על התקציב ולהביא לפגיעה בעיקרון הפרדת הרשויות וביכולת של הציבור להביע את דעתו באשר לתקציב".
מהמשמר החברתי נמסר, כי "נתניהו הקדים את הבחירות בטענה, כי אינו מצליח לגייס תמיכה בתקציב בקרב שותפותיו לקואליציה, ובכך הפך למעשה את כל מערכת הבחירות להצבעת אמון בתקציב. יחד עם זאת, הוא נמנע מלהציג את התקציב בכנסת או בפני הציבור, על מנת שניתן יהיה לשפוט אותו ולקבל החלטה מושכלת בבחירות לכנסת. מעבר למשמעות החוקית של הפרת חוק יסוד על ידי ראש הממשלה, יש פגם מוסרי בהסתרת הצעת התקציב ומניעת דיון ציבורי עליה."