שירות אזרחי אינו מהווה חלופה חוקית לשירות צבאי

שירות אזרחי אינו מהווה חלופה חוקית לשירות צבאי

בעקבות פרסומים על אישור הממשלה של "שירות לאומי משמר", התנועה למען איכות השלטון מדגישה כי למדינה ולשר הביטחון אין כל סמכות חוקית לקבוע שמגזרים מסוימים לא ישרתו בצבא וכי על שר הביטחון רובץ צו בג"ץ הדורש לנמק מכוח מה אינו פועל לגייס בני ישיבות
היום התפרסם בכלי התקשורת כי הממשלה אשרה את המשך הנצחת העוול ההיסטורי תחת הכותרת "שירות לאומי משמר". מתוך כך, אמורים להיות מגויסים כ-1,300 תלמידי ישיבות ואברכים לשירות לאומי-אזרחי והכרה בו כתחליף לשירות צבאי – זאת על אף פקיעת "חוק דחיית שירות" לפני למעלה מארבעה חודשים.
התנועה לאיכות השלטון מביעה תמיהה לאישור ל"שירות לאומי משמר" , במיוחד לאחר שעל שר הביטחון רובץ צו של בית המשפט העליון בו עליו לנמק מדוע אינו פועל לגייס 40,000 בני ישיבות. בנוסף, כאשר היום, על פי חוק, כל אזרחי המדינה מחויבים בשרות ואין כל זכות חוקית לממשלה או לשר הביטחון להחליט על פטור משרות ביטחון. לטענת התנועה, התנהלות הממשלה אינה סבירה, ונראה כי הממשלה פועלת בכל דרך אפשרית, כדי לא לקיים את החוק לאפשר גיוסם של בני ישיבות.
התנועה מדגישה כי המדינה מפקירה את הצורך הצבאי בכוח אדם. מדובר במצב מוטרף כאשר במקום להזדרז ולגייס בני ישיבות מחפשים פתרונות בלתי שוויוניים. אם למדינה צורך ממשי בדחוי השירות, ניתן למצוא פיתרונות ולשחרר גם מגזרים נוספים משרות צבאי, ולקצר את השירות לכלל המגויסים.
מן הפרסומים היום עולה כי הממשלה מחפשת פתרונות המזלזלים בציבור ובבית המשפט. לשירות האזרחי יש יכול להיות מקום, אך לפי המצב היום אין כל בסיס חוקי למציאת פתרונות שכאלו. לא נתן להתעלם מהעובדה שניסיונות לפתרונות מעין אלו נמצאים קרוב כל כך למערכת הבחירות ואסור לתת לכך מקום.