אין למנוע את החתימה על ההסכם "שמיים פתוחים"

אין למנוע את החתימה על ההסכם "שמיים פתוחים"

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להבהיר האם חתימה על הסכם "שמים פתוחים" בזמן הבחירות הנוכחי מהווה חריגה מהנחיות הפסיקה והיועמ"ש לשמור על איפוק בהפעלת סמכויות הממשלה בתקופת בחירות
ביום 30.7.2012 חתמו בראשי תיבות מדינת ישראל והאיחוד האירופי על הסכם "שמים פתוחים" לאחר משא ומתן שנמשך למעלה משלוש שנים. ביום ה- 20.12.2012 היה אמור שר התחבורה, מר ישראל כץ, לחתום עם האיחוד האירופי על ההסכם באופן סופי. אולם, 12.12.2012, בהתאם להנחיית ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, הוחלט באופן מפתיע שלא לחתום עם האיחוד האירופי על ההסכם מתוך טענה כי ישנו צורך להימנע מלקבל החלטות בעלות משמעות מרחיקות לכת ומתוך עקרון של ממשל תקין ערב הבחירות.
לטענת התנועה, אין כל מניעה שהחלטה זו תתקבל אף בזמן תקופת בחירות. על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה שהתפרסמו ביום 16.10.2012 נקבע כי ממשלת מעבר מחויבת באיפוק בהפעלת סמכויותיה לגבי כל אותם עניינים שאין כורח ודחיפות מיוחדת לפעול בהם בתקופת המעבר.
התנועה מדגישה, כי חתימה על ההסכם עם האיחוד האירופי, עליו כבר חתמה הממשלה בראשי תיבות ואשר היה אמור להיחתם בימים הקרובים, שעליו עמל השירות הציבורי במשך כהונתם של שתי ממשלות, הינו במסגרת פעולתה. כל משמעות החתימה ביום 20.12.2012 הינה חתימה פורמאלית, ולא החלטה מחדש על ההסכם. יתרה מזאת, הסכם "שמיים פתוחים" הינו בגדר פעילותה השוטפת של הממשלה: על הסכם זה עמלו במשך כהונת שתי הממשלות האחרונות.
זאת ועוד, ברור כי גם יש דחיפות מיוחדת בלחתום על ההסכם שכן אי עשיית כן מהווה הפרת התחייבות ממשלת ישראל אל מול האיחוד האירופי. כמו כן, אי- חתימה על ההסכם יכול להוות נקודת אל- חזור שכן לא ברור מתי יהיה ניתן לחתום על ההסכם בשנית לאור אי- החתימה הנוכחי.
עו"ד חי מיארה, התנועה לאיכות השלטון: "כשם שאסור לאפשר לממשלה לבצע החלטות פוליטיות שמהוות 'מחטפי בחירות', כך אסור לאפשר לממשלה לנצל את הנחיות היועמ"ש ולחדול מלבצע החלטות מקצועיות משיקולים פוליטיים לא עניינים, שכן בכך אף המחדל הינו "מחטף פוליטי".