מנהל מקרקעי ישראל קיבל את עמדת התנועה לאיכות השלטון והחברה להגנת הטבע בנוגע לסוגיות שבמחלוקת עם קרקעות המלח

מנהל מקרקעי ישראל קיבל את עמדת התנועה לאיכות השלטון והחברה להגנת הטבע בנוגע לסוגיות שבמחלוקת עם קרקעות המלח

בפניית הארגונים ליועץ המשפטי לרשות מקרקעי ישראל וביקשו הבהרות לחו"ד על מנת להבטיח את מיצוי זכויות הציבור בקרקעות
בעקבות עתירת התנועה למען איכות השלטון והחברה להגנת הטבע לבג"ץ (9591/03), המתנהלת מזה כעשור בבית המשפט העליון, פורסמה בשבוע שעבר חוות דעתו של היועץ המשפטי לרשות מקרקעי ישראל, עו"ד יעקב קוינט, ביחס לתקפות עסקת שינוי הייעוד השערורייתית שניסו לרקום חברות המלח עם מינהל מקרקעי ישראל החל מאמצע שנות ה-90.
בעתירה, דרשו התנועה למען איכות השלטון והחברה להגנת הטבע את ביטולה של עסקה בלתי סבירה זו, הפוגעת באינטרס הציבורי בהעניקה הטבות כלכליות מפליגות וחסרות תקדים לחברות המלח, המחזיקות בקרקעות בהיקף של כ-3000 דונם בעתלית ואילת.
כזכור, בקשר לגיבוש ואישור עסקה זו, הוגשו לפני כשנה כתבי אישום פליליים כנגד יעקב אפרתי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר וכנגד דני דנקנר, יו"ר חברות המלח לשעבר, בגין אישומים חמורים של שוחד.
התנועה למען איכות השלטון והחברה להגנת הטבע מברכות על חוות דעת זו של עו"ד קוינט, המעניקה מעמד של בכורה לאינטרס הציבורי בדבר שמירה על קרקעות הציבור ומקבלת את עמדת התנועה בסוגיות משמעותיות ביותר כגון שאלת סיווג הקרקעות, כקרקעות שאינן עירוניות, וביחס לצורך בגיבוש מדיניות כללית טרם אישור עסקאות בהיקפים כה גדולים של קרקע. שני הארגונים סבורים כי עמדות אלו הינן עמדות ראויות המשקפות את המשקל הראוי שיש להעניק לאינטרס הציבורי ולעקרונות השוויון והצדק החלוקתי, בכל הליך לאישור עסקה כלשהי במקרקעי הציבור.
עם זאת, התנועה למען איכות השלטון והחברה להגנת הטבע סבורות כי בחוות הדעת המפורטת של עו"ד קוינט הושארו מספר סוגיות חשובות ללא מענה ברור ומפורש, ועל כן ביקשו שני הארגונים במכתב לעו"ד קוינט הבהרות ביחס למספר לסוגיות הבאות –
(1) עמדת הרשות ביחס לבטלות העסקה; (2) עמדת הרשות ביחס לטענות בדבר הפרות חוזי החכירה וההרשאה ע"י חברות המלח; (3) התייחסות הרשות לשאלת קיום הבטחה מינהלית ושאלת היוזמה; (4) פשר ההבנות בין חברות המלח לרשות בקשר להליכים הפליליים והאזרחיים שנפתחו בעניין העסקה.
עו"ד צרויה מידד-לוזון, היועצת המשפטית התנועה לאיכות השלטון: "אנו מייחסים חשיבות עצומה לעמדת הרשות ונעמוד על כך שהרשות תבחן את טענותינו לעניין הפרות חוזה החכירה ותפעל במטרה להשיב את הקרקע לידי הציבור".
עו"ד חגית הלמר, היועצת המשפטית של החברה להגנת הטבע: "ניכר כי הערכים והאינטרסים הציבוריים, עליהם עמדו שני הארגונים , התבססו היטב בעמדת היועץ המשפטי ואנו מברכים על כך. יש בחוות דעתו תיקון מתחייב ואמיץ למהלכים עקלקלים וחוות דעת שגויות מהיסוד, שליוו את הפרשה העגומה הזו למן תחילתה, עוד בהסדר העקרונות הפסול ב-1996".