על חשיבות הצבעתם של צוותי האוויר, אלמוג פלד

על חשיבות הצבעתם של צוותי האוויר, אלמוג פלד
בסוף השבוע נוכחתי לדעת כי קיים חשש לכאורה לפגיעה ביכולתם של צוותי האוויר בחברת אל-על לממש את זכות ההצבעה שלהם ביום הבחירות לכנסת. למעשה, העניין נוגע לצוותי האוויר שישובצו בטיסות הממריאות מהארץ טרם פתיחת הקלפיות ובטיסות הנוחתות בארץ לאחר סגירת הקלפיות.

הדבר מקומם אף יותר מאחר שלמשמרות אלו שובצו עובדים שביקשו שלא לעבוד ביום הבחירות, על מנת שיוכלו לממש את זכות ההצבעה. הנושא עלה לכותרות לאחר פנייתה של התנועה לאיכות השלטון ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת התשע-עשרה, השופט העליון אליקים רובינשטיין, ולחברת אל-על בעניין זה.
בחוק הבחירות לכנסת יש התייחסות לאוכלוסיות שונות שייתכן שלא יוכלו להצביע בבחירות, כגון ימאים ודיפלומטים ישראלים בחו"ל, ולפיכך ניתנת להן האפשרות להצביע בקלפיות מיוחדות, אך צוותי האוויר אינם נמנים על האוכלוסיות הללו. האיגוד הארצי של הטייסים בישראל קידם תיקון להצעת החוק, אך לדברי יו"ר האיגוד, רוני זהר, לא ניתן היה להשלים את אישורו עד למועד הבחירות והוא יובא לאישור רק בכנסת הבאה.
עד שתיפתר בעיית החקיקה, נעשו מספר ניסיונות לצמצם את הפגיעה בצוותי האוויר. חברת אל-על ביטלה מצידה אימוני סימולציה שהיו אמורים להיערך בחו"ל במהלך שבוע הבחירות, וקיצרה את שהותם של צוותי האוויר בחו"ל ליום אחד, על מנת שיספיקו להצביע. יתרה מכך, מנכ"ל החברה, אליעזר שקדי, הציע לועדת הבחירות המרכזית להציב קלפי מיוחדת בנתב"ג במהלך שלושת הימים שלפני יום הבחירות, כך שלצוותי האוויר יתאפשר להצביע מראש. הועדה דחתה את היוזמה בטענה שהחוק הקיים לא מאפשר את ביצועה וכי אין הבדל בין אנשי צוות אוויר לאנשי עסקים מהשורה אשר נמצאים במהלך אותו הזמן בתפקיד בחו"ל.
חוק יסוד: הכנסת קובע כי "יום הבחירות יהיה יום שבתון, אך שירותי התחבורה ושאר שירותים ציבוריים יפעלו כסדרם". לאור זאת, הדגישה הועדה כי בשירותים אלו תינתן לעובדים אפשרות להצביע. חברת אל-על עשתה רבות על מנת לאפשר למרב צוותי האוויר להצביע, אך נראה שדווקא התנהלותה של הועדה וחוסר המוכנות לחפש אחר פתרון יציאתי אינה תואמת את רוחו של הדגש הנ"ל.
פתרון כזה עשוי לנבוע למשל מתוך סעיף 70א (א) לחוק הבחירות לכנסת. סעיף זה קובע כי "ראו יושב ראש הועדה המרכזית וסגניו, בערב יום הבחירות או ביום הבחירות, כי קיימות באזור קלפי פלוני נסיבות מיוחדות המונעות או העלולות, לדעתם, למנוע את המהלך התקין של ההצבעה, רשאים הם להורות על (…) הוספת זמן להצבעה, ובלבד שלא תותר הצבעה כעבור יותר מ-24 שעות מהשעה הקבועה בסעיף 72 לסגירת הקלפיות". הוספת זמן הצבעה של 24 שעות, בהתחשב בעובדה שחברת אל-על דאגה לכך שצוותי האוויר ישהו לכל היותר יום אחד בחו"ל, תאפשר לכל צוותי האוויר, ללא יוצא מן הכלל, לממש את זכותם הדמוקרטית להצביע בבחירות. אם יש צורך "לשחק את המשחק" ולהודיע מראש לחברת אל-על כי ההחלטה על כך תתקבל בערב יום הבחירות על מנת שהדבר יתאם את החוק – ראוי יהיה, לטעמי, אם הועדה תפעל כך למען מטרה חשובה זו.
דווקא בימים בהם מפורסמים תשדירים רבים מטעם אותה ועדה העוסקים בחשיבות ההצבעה, ודווקא בימים בהם הסקרים מראים כי אזרחים רבים מתלבטים וכי גורלם של כעשרים מנדטים עדיין לא נקבע, חשוב להראות לציבור שאכן כל קול חשוב ולאפשר לכל מי שמעוניין להצביע, גם אם מדובר בכמה עשרות אזרחים בלבד, לעשות זאת עפ"י חוק.