מיזוג כיל פוטאש אינו משרת את אינטרס המדינה

מיזוג כיל פוטאש אינו משרת את אינטרס המדינה

התנועה לאיכות השלטון ועמותת אדם טבע ודין פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ בטענה כי על המדינה למנוע את מיזוג חברת כיל, בעלת השליטה במפעלי ים המלח לענקית האשלג הקנדית פוטאש שאינו משרת עם הציבור ועל כן מנוגד לתקנון כיל. העמותות הדגישו כי אם בכל זאת תאושר המכירה יש לדרוש העלאה דרמטית של התמלוגים, התחייבות מפוטאש לשמירה על הסביבה והבהרה חד משמעית באשר לתום תקופת הזיכיון בשנת 2030.
התנועה למען איכות השלטון ואדם טבע ודין בישראל קוראות לראש הממשלה ולשר האוצר שלא לאשר את הסכם המיזוג בין פוטאש וכיל מאחר ומדובר במיזוג שאינו משרת את האינטרס הציבורי אלא את האינטרסים הצרים של החברה לישראל, ולדרוש כי אם החברה לישראל מעוניינת להעביר את השליטה, תתכבד ותציעה אותה לציבור הרחב;
במכתבן ציינו כי המנדט המוקנה למדינה מתוקף מניית הזהב שבבעלותה קובע כי הקריטריון להכנסת שותפים חדשים לחברה הוא "ששינוי הבעלות משרת את האינטרסים החיוניים למדינה". מיזוג כיל-פוטאש, שמשמעו העברת השליטה לחברה זרה אינו משרת כלל את האינטרסים החיוניים של המדינה ועל כן מנוגד לתקנון כיל.
לחילופין, קראו העמותות כי אם בכל זאת יוחלט לאשר את המיזוג, בניגוד לדעתן, יש לדרוש כי כתנאי להעברת השליטה יועלו שיעורי התמלוגים המשתלמים על ידי החברה ויושוו לתמלוגים על הגז הטבעי; כי יובהר וייחתם במפורש כי הזיכיון יפוג במועדו המקורי- בשנת 2030 ללא כל אפשרות הארכה; וכן כי חוק הזיכיון יעודכן כך שפוטאש תתחייב לטיפול והטמעת אינטרסים סביבתיים – ציבוריים.
לטענת התנועה לאיכות השלטון ואדם טבע ודין ים המלח הוא משאב ייחודי, פלא עולמי, ולכן על ראש הממשלה ושר האוצר מוטלת האחריות לשמור על שלמותו וקיומו עבור אזרחי המדינה, ועבור הדורות הבאים.