חוסרים בנוהל ועדת מינויים למשרות ראשי נציגויות דיפלומטיות במשרד החוץ

חוסרים בנוהל ועדת מינויים למשרות ראשי נציגויות דיפלומטיות במשרד החוץ

התנועה למען איכות השלטון פנתה לנציב שירות המדינה בדרישה כי בדיקת ועדת המינויים למשרות ראשי נציגויות דיפלומטיות תכלול גם בחינה של עצם הצורך במינוי פטור במכרז
התנועה לאיכות השלטון מטפלת כבר מספר שנים בנושא המינויים הפטורים ממכרז למשרות ראשי נציגויות דיפלומטיות במשרד החוץ, על מנת להביא לגיבושו של נוהל, בהתאם להחלטת הממשלה, המסדיר את נושא הפטור ממכרז ואופן השימוש בו. על פי החלטת הממשלה 11 משרות לראשי נציגויות דיפלומטיות יהיו פטורות ממכרז אם לדעת שר החוץ "רגישות ונסיבות מערכת היחסים המדיניים או הנסיבות הקשורות בגיוון הייצוג הישראלי בחו"ל". עוד קבעה ההחלטה כי כתנאי לפטור ממכרז "כישוריו של המועמד ..והתאמתו הכללית למשרה ייבדקו בהתאם לנוהל הקיים על ידי ועדת המינויים..". היות ובמשך שנים לא גובש נוהל הבדיקה, כפי שאף נמצא בדוחות מבקר המדינה, ובכלל כך לא נבחן האם המינוי בפטור ממכרז עומד בתנאי החלטת הממשלה, הגישה התנועה בשנת 2011 עתירה לבג"צ בה דרשה, בין היתר, את הסדרת הנוהל האמור. במסגרת העתירה הצהירה המדינה כי הליך העבודה על נוהל כולל בנושא שבנדון, נמצא בשלבי עבודה סופיים וכי הוא יתפרסם כנוהל סופי בהקדם. באוגוסט 2012 פורסם הנוהל סופי, אשר לראשונה מגדיר את עבודתה של ועדת המינויים ואת הליך הבדיקה המבוצע על ידה, ביחס למינוי ראשי נציגויות דיפלומטיות בפטור ממכרז.
עם זאת, ולאור פרשת ליברמן ומעורבותו במינויו של השגריר בן אריה, פרשה אשר היבטיה עודם נחקרים, שבה התנועה והדגישה כי בעוד שהנוהל הסופי נותן מענה ראוי ומספק לכל נושא עצם בחינת כישוריו של המועמד הספציפי למשרה, חסר הנוהל בהיבט הבוחן את עצם הצורך במינוי שר:
– הנוהל לא יוצק תוכן לאמות המידה שנקבעו בהחלטות הממשלה ובכלל כך מגדיר מהו גיוון בייצוג או נסיבות מיוחדות שמצריכות מינוי בפטור ממכרז. לא ברור מי או איך בוחן את הנימוקים והאם יש בהם כדי להצדיק מינוי בפטור ממכרז.
– הנוהל לא מתנה את מינוי המועמד החיצוני בבדיקה, כי לא קיים מועמד העונה על הנסיבות המיוחדות למינוי פטור ממכרז מקרב הסגל הדיפלומטי של משרד החוץ. שכן, תכלית הפטור ממכרז נועד, באופן בלעדי, לאפשר מינויים של אנשים המתאימים לתפקיד הזה יותר מן הסגל הדיפלומטי, אשר זהו מקצועו ולכך הוכשרו. ברי, כי לשם כך נדרשת קודם כל בדיקה בקרב מועמדים רלבנטיים של הסגל הדיפלומטי ובחינה האם יש מי מבניהם שיכולים לעמוד בדרישותיה המיוחדות של אותה נציגות. על פי הנוהל, שר החוץ אינו נדרש לבדוק או לפרט האם לא קיים מועמד העונה על דרישות המשרה על נסיבותיה המיוחדות, מקרב הסגל הדיפלומטי המקצועי של משרד החוץ.
עו"ד דפנה קירו-כהן, מנהלת המחלקה המשפטית בתנועה לאיכות השלטון: "בדיקת שני נושאים אלה מתחייבת כחלק מבדיקת מרכיב 'התאמתו הכללית' של המועמד למשרה, וכי הכללתם בהליך הבדיקה המבוצע על ידי ועדת המינויים תאפשר את השלמת המהלך המבורך להסדרה ראויה של מינויים הפטורים ממכרז לראשי נציגויות דיפלומטיות".