הרכב הכנסת ה-19: יותר עיתונאים, נשים וחובשי כיפות.טרן צונוביץ, מתמחה בתנועה למען איכות השלטון

הרכב הכנסת ה-19: יותר עיתונאים, נשים וחובשי כיפות.טרן צונוביץ, מתמחה בתנועה למען איכות השלטון
בתום מערכת בחירות סוערת שידעה לא מעט הפתעות ותפניות, נותר הבוחר הישראלי, שיצא להצביע, על 67.79 אחוזיו (עלייה של 2.5% מבחירות 2009) ובכך הרוויח את הזכות "לקטר" על נבחריו. עכשיו לא נותר אלא להכיר את הרכב הכנסת ה-19.

53 חברי כנסת ייאלצו לעזוב את המשכן לטובת חברי הכנסת החדשים שיאיישו את מקומותיהם במליאה. במקום פוליטיקאים ותיקים ומנוסים אשר מפנים את כיסאותיהם (כדן מרידור, בני בגין,דני איילון, ראלב מג'אדלה ועוד),תורכב הכנסת ה-19 מיותר עיתונאים (9 עיתונאים), ואנשי המחאה החברתית, יותר נשים (5 נשים יותר מאשר הכנסת היוצאת) ויותר חובשי כיפות (כשליש מחברי הכנסת החדשה דתיים).בכנסת ה-19 לא יחסרו דמויות ביטחוניות: שני רמטכ"לים (בוגי יעלון, שאול מופז), שני אלופים (עמרם מצנע, אלעזר שטרן), ראש שב"כ (יעקב פרי), וסגן ראש השב"כ (ישראל חסון).
תחלופת חברי הכנסת בכנסת ה-19 תהיה הגדולה ביותר אי פעם. משום כך, הכריז יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, כי לחברי הכנסת החדשים ייערך מעין קורס הכנה לקראת התפקיד החדש. לפני שחברי הכנסת מתרגלים לתפקידם החדש והציבור מתרגל לתואר: "חברת הכנסת מרב מיכאלי" או "חבר הכנסת עפר שלח", הסקרנות הישראלית צריכה קודם כל לקבל מענה לשאלות כגון, כמה ירוויחו חברי הכנסת החדשים? מה התנאים הסוציו-אקונומיים אליהם יצטרכו להתרגל?
שכר והטבות: שכרם של חברי הכנסת עומד היום על סכום של כ-38 אלף שקלים בחודש. בנוסף לכך יזכו חברי הכנסת לנסוע למשלחות לחו"ל והוצאותיהם יכוסו. כמו כן, לקרן הפנסיה של חברי הכנסת יופרשו 5% משכרם, 13.3% נוספים תוסיף הכנסת. כמו כן, יורשו חברי הכנסת לפתוח קרן השתלמות במימון הכנסת.
מעבר לשכר, נהנים חברי הכנסת מהטבות וחופשות: בנוסף לשכר הקבוע, יקבל כל ח"כ תקציב נוסף של 49 אלף שקלים לצורך שמירה על ה"קשר עם הציבור". ימי העבודה הקבועים של המשכן הינם הם שני עד רביעי ובהן תתכנס המליאה והוועדות. בשאר הימים לא יהיה חברי הכנסת מחויבים להגיע לבית הנבחרים. בנוסף, כדי להקל על העבודה, לאורך השנה יצאו חברי הכנסת לשתי תקופות פגרה – פגרת הקיץ ופגרת הפסח – ביחד, ארבעה חודשים.
שלוש ארבע ולעבודה
עם הזכויות באות החובות. הרכב הכנסת ה-19 מעיד על נושאי סדר היום המרכזיים שמעסיקים את ציבור הבוחרים, כשהבולטים בהם הם קיצוץ בתקציב המדינה, שוויון בנטל, דיור בר השגה ושינויים בשיטות הממשל. אופיו הצעיר והמגוון של הכנסת ה-19 יביא איתו משב רוח רענן של סוגיות שמעסיקות את הסקטורים השונים (נשים, עיתונאים, צעירים אנשי המחאה החברתית, דתיים וכו). דוגמא לכך ניתן לראות בפנייתה של תמר זנדברג (ח"כ מיועדת לכנסת ה-19 מסיעת מרץ) ליועץ המשפטי לממשלה לגבי הרחקתו של נתן אשל מתפקיד ציבורי, לאחר שפורסם כי הוא ינהל מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו את המשא ומתן הקואליציוני. בפנייתה, מציינת זנדברג כי מינויו של אשל מהווה זלזול בביטחונן של נשים ובחומרת מעשיו אשר נעשו בתוך משרדי ממשלה. זנדברג הינה אחת מ-26 חברות כנסת אשר יאיישו את הכנסת ה-19, אין ספק שנוכחות נשית חזקה במשכן, תמנע ממקרים כאלו לחמוק מתחת לרדאר.