יש להפסיק את החריגות השיטתיות בתקציב משרד הביטחון

יש להפסיק את החריגות השיטתיות בתקציב משרד הביטחון

בשל חריגה של 15% בממוצע מן התקציב פנתה התנועה למען איכות השלטון בישראל לשר הביטחון ולשר האוצר בדרישה לקיים פיקוח בלתי תלוי מטעם משרד האוצר על הליכי התכנון והתקצוב של מערכת הביטחון
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשרי הביטחון והאוצר בטענה כי משרד הביטחון אינו עומד במסגרת התקציב שהוקצתה לו ופריצת מסגרת התקציב הפכה לנורמה, בעוד ששמירה על יעדי התקציב נתפסת כחריג. מבדיקות שערכה התנועה לאיכות השלטון עלה כי ממוצע החריגות לאורך השנים 2007-2010 עומד על כ-15%. התנועה טוענת כי העובדה שבאופן שיטתי מקבל משרד הביטחון תוספות לתקציב השנתי מעוררת תחושה כי אין כל כוונה או ציפייה שמשרד הביטחון יעמוד בתקציבים שהוגדרו לו.
לטענת התנועה לאיכות השלטון, המצב בו חדשות לבקרים מקבלת מערכת הביטחון תוספות תקציב, שלא אושרו בתקציב המקורי של הכנסת חייב להיפסק. על כן קוראת התנועה ליצירת פיקוח חיצוני ובלתי תלוי הן על הליכי תכנון התקציב במערכת הביטחון, והן על ביצועו וניצולו בפועל. כך יתאפשר קיצוץ אפקטיבי ואחראי, יובטחו התכנון התקציבי האחראי והשקיפות התקציבית ויופסק בזבוז כספי הציבור.
התנועה מוסיפה, כי בדוח שהגיש בנק ישראל לממשלת ישראל, המפרט את מסקנותיו בנוגע לכלכלה הישראלית, ניתנה התייחסות לכך שתקציב הביטחון נפרץ מדי שנה בסכומים של מיליארדי שקלים. השיא הגיע בינואר 2012 כאשר לתקציב הביטחון נוספו כ-4.1 מיליארד ₪, ובסך הכל נרשמה חריגת שיא שנתית של כ-9.5 מיליארד שקלים. חריגה זו התרחשה דווקא בסמוך לאימוץ ואישור דוח ועדת טרכטנברג, אשר קרא לקיצוץ בתקציב הביטחון, על ידי ממשלת ישראל. בנוסף, החריגות שרושם משרד הביטחון הינן גדולות במיוחד.התנועה מדגישה כי מדובר בחריגה מאושרת ומכאן יוצא שכל שנה מאושר תקציב בגובה מסוים שלאחריו בצורה שיטתית מאושרות תוספות. התנהלות זו מעידה על בעייתיות בגיבוש תקציב הראשוני שנקבע.
פיקוח כאמור יוכל למנוע את הויכוחיים האינסופיים בין משרד הביטחון למשרד האוצר וכמובן ימנע את התוספות למערכת הביטחון שנותנת הממשלה. כך יובטח המנהל התקין ויופסק בזבוז כספי הציבור. כך אף יוכל משרד האוצר להבטיח כי תקציב הביטחון מתנהל באופן היעיל והחסכוני ביותר, בדומה לתקציבי שאר משרדי הממשלה, והדבר יועיל הן למערכת הביטחון והן לכלל המשק הישראלי.