פרשת מסמך הרפז: חקירת מצ"ח מצומצמת אינה מספיקה – יש לפתוח בחקירה פלילית רחבה

פרשת מסמך הרפז: חקירת מצ"ח מצומצמת אינה מספיקה – יש לפתוח בחקירה פלילית רחבה

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום אל היועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה רחבה וכוללת של הממצאים העולים מדו"ח הרפז, בטענה כי חקירה פלילית מצומצמת על ידי מצ"ח אינה מספקת, ואינה מסוגלת להשיג את תכליתה של החקירה הפלילית הנדרשת ולהגיע לחקר האמת

התנועה לאיכות השלטון, טענה ועודנה טוענת, כי ישנה חשיבות ציבורית ממדרגה עליונה לקיומה של חקירה פלילית מקיפה, ביחס לכלל הנושאים שעלו בדוח מבקר המדינה כמו גם כלל המעורבים בפרשת מסמך הרפז. זאת, הן נוכח חומרת הממצאים כמו גם הנזק האדיר באמון הציבור במערכת הצבאית, וההנהגה הצבאית בכלל, באי חקירת הפרשה עד תום.

החלטת היועמ"ש מאתמול, לפתוח בחקירה פלילית מצומצמת כנגד אשכנזי ווינר בחשד לעבירה של התנהגות שאינה הולמת על פי חוק השיפוט הצבאי, וניהול החקירה על ידי מצ"ח – נגועה במספר קשיים מהותיים שבפועל עלולים לסכל את עצם תכליתה של החקירה הפלילית והיכולת שלה להגיע לחקר האמת כמו גם מיצוי הדין עם הנאשמים – ככל שימצאו כאלה. ובעיקר המגבלה כי על פי רוב ניתן להגיש כתב אישום בעבירה הזו למי שכבר אינו בשירות הצבאי רק במסגרת 180 ימים מאז עזב את השירות כמו גם חוסר היכולת לחקור מעורבים שאינם כפופים לחש"צ.

לפיכך, טוענת התנועה לאיכות השלטון, כי נוכח מגבלות החקירה שנפתחה כמו גם סמכויותיו של הגוף החוקר, למעשה לא תוכל חקירה פלילית זו למלא את יעודה, ועל כן אין בה מענה אמיתי לקשיים ולצרכים שבגינם דרושה כל כך פתיחה בחקירה פלילית בפרשת מסמך הרפז.

עו"ד דפנה קירו כהן, מנהלת המחלקה המשפטית בתנועה לאיכות השלטון: "התנועה מביעה תמיהתה מדוע לבחור מראש בדרך חקירה מוגבלת, צרה וחסרת עתיד שתוכל רק להוסיף עוד תהיות שאלות וקשיים לזירה הכל כך טעונה ממילא, על פני חקירה כוללת, על ידי גורם בלתי מוגבל אשר יהיה בידיו להכריע את הפרשה על כלל מעורביה – אחת ולתמיד."