התנועה לאיכות השלטון בעתירה לבג"ץ נגד היועמ"ש ופרקליט המדינה בעניין "פרשת הרפז": יש לקיים חקירה פלילית כוללת בפרשה

התנועה לאיכות השלטון בעתירה לבג"ץ נגד היועמ"ש ופרקליט המדינה בעניין "פרשת הרפז": יש לקיים חקירה פלילית כוללת בפרשה

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום לבג"ץ בעניין "פרשת הרפז" בבקשה להוציא צווים על תנאי כנגד היועמ"ש, פרקליט המדינה והפרקליט הצבאי מדוע לא יורו על פתיחה בחקירה פלילית כוללת על ידי משטרת ישראל ולא בחקירה פלילית צבאית מוגבלת ומצומצמת הן בהיקפה והן במספר וזהות נחקריה
היום הגישה התנועה למען איכות השלטון בישראל, באמצעות עו"הד אליעד שרגא, דפנה קירו כהן וחי מיארה – עתירה לבג"צ כנגד החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה שלא לפתוח בחקירה פלילית כוללת בפרשת הרפז, אלא להסתפק בחקירה צבאית פלילית מוגבלת ומצומצמת כנגד שני נחקרים בלבד ובעבירה, משמעתית במהותה, שהוגדרה מראש. בהיות החלטה זו בלתי סבירה באופן קיצוני, מפלה, בלתי מידתית ואשר מביאה לפגיעה חזיתית וקשה בנראות פני הצדק ובאמון הציבור במערכת אכיפת החוק.
בעתירתה מציינת התנועה כי פרשת הרפז בכללותה, הינה אחת מהפרשות הקשות אשר ממנה עולים חשדות כבדים ביותר להפרת חוק שיטתית וממושכת, אולי אפילו תרבות של הפרת חוק על ידי צמרת ההנהגה הביטחונית של מדינת ישראל, נושא המזכיר את התרבות הפיקודית שנחשפה בזמנו בפרשת "קו 300" ומכאן החומרה המיוחדת לצד החשיבות המיוחדת לחקור ולחשוף את האמת. חרף עובדה זו כמו גם העובדה כי הפרשה נחשפה כבר לפני כשנתיים וחצי, ברם, טרם נערכה חקירה פלילית, מקיפה כולל בלתי מוגבלת בהיקפה, סמכויותיה, זהות ומספר נחקריה. כזו שתוכל באמת "לסלק את הפגר".
אלא ובמקום זאת, נערכות חקירות נקודתיות ו/או בדיקות מוגבלות. בדיקות, אשר לא היה באפשרותן לבחון את מכלול הנושאים ומכלול המעורבים בפרשה וכפועל יוצא, התמונה השלמה שעשויה היתה וחייבת להתגלות באמצעות חקירה פלילית נחושה, יעילה וכוללת – לא נתגלתה עד היום. כך בתחילה נערכה חקירה פלילית ממוקדת ביחס לזיוף המסמך, ולאחר מכן בדיקה של מבקר המדינה – אשר לא יכול היה לחקור את כל המעורבים בפרשה היות והם אינם כפופים לחוק מבקר המדינה. כך גם חלק מהחומרים לא הגיעו לידי המבקר, חלקם כאלו שהיו חיוניים לבדיקה.
עם זאת, מבקרי המדינה העבירו ליועמ"ש בהתאם לסעיף 14ג לחוק מבקר המדינה חומרים המעלים חשש למעשים פלילים "בשורה של נושאים". בעתירה טוענת התנועה העברת חומרים אלה על ידי מבקרי המדינה, מקימה "חזקת פליליות" ולכל הפחות מהווה ראשית ראייה לחשד סביר המחייבת פתיחה בחקירה פלילית כוללת בפרשה. בהקשר זה פתיחה בחקירה צבאית פלילית מצומצמת, כנגד שני נחקרים בלבד וביחס לעבירה אחת (משמעתית במהותה) – לא נותנת מענה ראוי ושלם לחשדות שעלו, בוודאי לא ביחס לתמונה הכללית והקשה שעלתה מדוח המבקר. זאת בפרט לאור מגבלות ההליך השיפוטי הצבאי ביחס לנושאי החקירה וזהות הנחקרים. מגבלות אלה לא קיימות בהליך חקירה "אזרחי" ולכן עוד יותר לא ברור מדוע בחר היועמ"ש דווקא במסגרת חקירה מוגבלת, וצרה ולא חקירה כללית ושלמה שתוכל פעם אחת ולתמיד לחשוף את האמת על כלל מעורביה וכלל היבטיה.
לסיום, טוענת התנועה כי במקרה זה יש לאמץ גישה מקלה יותר המאפשרת ביקורת שיפוטית רחבה יותר, על שיקול דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, בייחוד היות ועל פני הדברים עולה חשש כבד לביצוען של עבירות פליליות חמורות שיש להן נגיעה לשלטון החוק ברשויות השלטון.