רשות ניירות ערך: מצפים לאקטיביזם מוסדי

רשות ניירות ערך: מצפים לאקטיביזם מוסדי

במענה לפניה מצד התנועה למען איכות השלטון באשר לעסקת מכירת כלל ביטוח מאי.די.בי פיתוח לכור, ציינה רשות ניירות ערך כי מצופה מהגופים המוסדיים, המנהלים את כספי הציבור ינקטו פעולות אקטיביות כדי לשמור על ממשל תאגידי תקין ולדאוג לאינטרסים של ציבור המשקיעים
התנועה למען איכות השלטון פנתה לאחרונה לרשות ניירות ערך בקשר לפרסומים בדבר מכירת כלל ביטוח מידי אי.די.בי פיתוח לחברת הבת כור, מכירה המהווה עסקת בעלי עניין, בבקשה שתפעל לעצירתה.
במענה לפניית התנועה, מפנה רשות ניירות ערך את הזרקור כלפי הגופים המוסדיים. מצופה מן הגופים המוסדיים כי לא יסתפקו בהשקעה פאסיבית, אלא ינקטו פעולות אקטיביות כדי לשמור על ממשל תאגידי תקין ולדאוג לאינטרסים של ציבור המשקיעים.
הרשות מצפה מן הגופים המוסדיים ל"אקטיביזם מוסדי", כהגדרתה- השתתפות באסיפות בעלי מניות, מעורבות בגיבוש הרכב דירקטוריון, ניהול דין ודברים למול החברה במטרה להיטיב את הממשל התאגידי ועוד. זאת, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בעסקת בעלי עניין בה החשש מאינטרסים נוגדים גובר מאוד.
רשות ניירות ערך ציינה כי אכן עסקאות בעלי עניין מעלות חשש כבד שמא בעל השליטה יבכר את טובתו האישית על פני טובת החברה וינצל את מעמדו וכוחו כדי לגרום לחברה להתקשר בעסקאות שאינן לטובתה. על כן, מפרטת הרשות, היא עומדת על קיומם של כלים עבור ציבור בעלי המניות שאמורים להבטיח כי עסקאות בעלי עניין ייבחנו בשבע עיניים. כך ניתן לציין את מנגנון האישור המשולש- ועדת ביקורת, דירקטוריון ורוב בלתי תלוי אסיפה כללית), חיוב הדירקטוריון לבחון האם העסקה יכולה לפגוע ביכולת החברה לעמוד בחובותיה וכן את התנאי הבסיסי והמוכר לפיה עסקה חייבת להיות לטובת החברה.