כנס חירום בכנסת – לעצור את המיזוג בין חברת כיל לחברת פוטאש הקנדית

כנס חירום בכנסת – לעצור את המיזוג בין חברת כיל לחברת פוטאש הקנדית

נציג התנועה לאיכות השלטון הביע את העמדה בכנס החירום שנערך ביום ד', ה 27/02/2013 בו נכחו רוב נציגי סיעות הבית: המיזוג בין כיל לפוטאש בחטא נולד. הוא מנוגד לתקנון כיל, מגביר את הריכוזיות במשק ומבטיח את המשך מידור אזרחי המדינה מן זכויות הנלוות למשאבי הטבע ששייכים בראש ובראשונה להם, לא לחברה לישראל וודאי שלא לחברה זרה חסרת כל זיקה וקשר למדינה.
העובדה כי כיום מעטים בלבד נהנים ממשאבי טבע אלה בצורה ישירה בעוד שאר תושבי המדינה מקבלים מעשר סמלי בדמות אחוזי תגמולים בודדים- היא לבדה מקוממת ופסולה; בהמשך ישיר לכך, מקומם שבעתיים ניסיון העברת השליטה על משאב הטבע לחברה זרה- ניסיון המהווה התפרקות המדינה מנכסיה וזניחת אינטרס הציבור הרחב.

עמדת התנועה לאיכות השלטון כפי שהוצגה בכנס:
1. למדינה מוקנית מניית זהב בכיל- משמעה כי אין אפשרות להעביר את השליטה בחברה ללא אישור המדינה. זהו שריד בלבד לזכות הציבור על אשר שייך לו- שריד שעומד כעת בסכנה.

2. המיזוג מנוגד לתקנון כיל שקובע כי המדינה תאשר העברה של השליטה רק לצורך "שמירה על האינטרסים החיוניים של המדינה" (סעיף 8(ב)). מה הם האינטרסים החיוניים של המדינה? התקנון מגדיר-
"א. לשמור על אופייה של החברה וחברות הבת שלה […] כחברות ישראליות שמרכז עסקיהן וניהולן ייעשה בישראל.
ב. לפקח על השליטה במחצבים ובאוצרות הטבע, לשם פיתוחם וניצולם היעיל, לרבות יישום מרבי בישראל של תוצאות ההשקעות, המחקר והפיתוח".

3. מובן, אפוא, כי העברת השליטה לחברה זרה מנוגדת להוראות התקנון ולמעשה מובן כי למיזוג אין דבר וחצי דבר עם האינטרסים החיוניים של המדינה.

4. המיזוג נוגד את רוח הצעת חוק הריכוזיות: כיצד ייתכן כי בעוד הרוח נושבת לעבר ביזור- עולה על השולחן הצעה לחזק את מונופול עולמי בתחום הדשנים והמינרלים. כיצד העברת השליטה לפוטאש מתיישבת עם דרישת הצעת החוק הריכוזיות לשקול שיקולי ריכוזיות בהקצאת נכסי ציבור?!!

5. מכירת השליטה- לציבור בלבד! אם החברה לישראל מבקשת למכור את השליטה בכיל, עליה להעמיד את מניותיה למכירה בבורסה לציבור הרחב, כך שתבוזר השליטה ועמה החשש כי אזרחי המדינה מופלים לרעה ואינם זוכים לתמורה הולמת עבור שימוש במשאב הטבע השייך בראש ובראשונה להם.

6. וגם אם, בניגוד גמור לעמדתנו ולתקנון החברה, קיימות מחשבות בזכות המיזוג, נקודת הפתיחה חייבת להיות ברורה ובלתי מתפשרת:
א. הזיכיון חוזר למדינה ב-2030. בלי תירוצים, בלי התחכמויות, בלי ניסיונות הארכה. לא כברירת מחדל בלבד, אלא, כעובדה קבועה ויצוקה בבטון.
ב. העלאת גובה התמלוגים- כיום ברור לכל כי גובה התמלוגים שמשלמת כיל נמוך בהרבה מהנדרש. אף פרופ' ששינסקי כבר ציין כי "הסכמת חברת פוטאש, לתשלום תמלוגים […] בשיעור שנקבע ע"י ועדת ששינסקי, היא תנאי הכרחי (אך לא מספיק), למתן אישור לעסקת המיזוג…"