איכות השלטון: יש למצות את הדין עם מסרבי הגיוס

איכות השלטון: יש למצות את הדין עם מסרבי הגיוס

בעקבות פרסומים על נערים הנמנעים להגיע לצווי הגיוס שנשלחו אליהם, התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לשר הביטחון, היועמ"ש והפרקליט הצבאי בדרישה למצות את הדין עם מסרבי הגיוס
לאחרונה הופיעו באמצעי התקשורת פרסומים ובהם מצוטטים בחורי ישיבה המתעלמים מצווי הגיוס אשר קיבלו. לפי הפרסומים מסתמן כי מספר לא מבוטל של צעירים, המוגדרים "מיועדים לגיוס" על פי חוק שירות בטחון, נמנעים מלמלא חובתם על פי חוק, ולהתייצב לצו הראשון במועד אשר נקבע להם.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי ככל שיש אמת בפרסום, ורגע לפני שמקרה כזה הופך להיות תופעה גורפת הזוכה אף לתמיכתם של ראשי קהילה כאלו או אחרים, אנו קוראים לכל הנוגעים בדבר לפעול לאכיפה ויישום של חוק שירות ביטחון על כולם, ולמצות את כל הכלים החוקיים העומדים לרשות מערכת הבטחון על מנת להביא לגיוסם של כל חייבי הגיוס.
התנועה לאיכות השלטון מוסיפה כי כפי שידעה המערכת למצות את הדין עם מקרי עבר בהם צעירים לא הגיעו לצווי הגיוס, יש לפעול כך גם במקרים אלו. זוהי שעת מבחן קריטית, אשר המעשים או העדרם מצד מערכת הבטחון וגורמי אכיפת החוק, עתידים להשפיע ולהכריע לגבי התנהלותו של ציבור שלם, ולגבי מעמדן וחוסנן של שלטון החוק בישראל ושל רשויות הצבא.
התנועה לאיכות השלטון מזכירה בפנייתה כי החל מיום 1.8.2013, אז פג תוקפו של חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם ובהינתן כי לא קיים כל הסדר הפוטר אוכלוסיה זו או אחרת משירות צבאי- חוק שירות בטחון חל על כלל האוכלוסייה בישראל. כמו כן, בחודש אוגוסט האחרון עתרה התנועה למען איכות השלטון בישראל לבג"צ בדרישה כי יוציא צו המורה לרשויות האמורות לאכוף את חוק שירות בטחון, תשמ"ו-1986 על כלל אזרחי המדינה (בג"צ 5823/12, התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' שר הבטחון ואח'). בתאריך ה15.11.2012 הוציא בית המשפט מלפניו צו על תנאי הקורא לשר הביטחון לבוא ולנמק מדוע אינו פועל לגיוסם לשירות צבאי של אלה שגיוסם נדחה בצו דחיית שירות ואשר גלאיהם כיום בין 19 ל-30 שנים.