התנועה לאיכות השלטון: יש להוציא את השליטה מבעל השליטה הנוכחי באי.די.בי אחזקות ולא לתת פטור מתביעות לנושאי משרה בחברה

התנועה לאיכות השלטון: יש להוציא את השליטה מבעל השליטה הנוכחי באי.די.בי אחזקות ולא לתת פטור מתביעות לנושאי משרה בחברה

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לממונה על שוק ההון, יו"ר הרשות לניירות ערך והכונס הרשמי בקריאה להשתמש בסמכותם ולעשות כל שיידרש על מנת שבמסגרת ההסדר לא יינתן פטור מתביעות לבעלי עניין ונושאי משרה באי.די.בי אחזקות, וכן על מנת שבתום ההסדר השליטה לא תיוותר בידי בעל השליטה הנוכחי.

בעקבות הסדר החובות המתגבש של אי.די.בי, התנועה לאיכות השלטון מצביעה בפני הממונה על שוק ההון, יו"ר הרשות לניירות ערך והכונס הרשמי כי ישנו פגם מהותי בסעיף הפטור מתביעות, אשר צפוי להיכלל בהסדר החובות. זאת כאשר רק לפני מספר חודשים נפתחה חקירה נגד נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי אחזקות ויו"ר הדירקטוריון, בחשד להרצת מניות של החברה.

על רקע הדברים הללו, התנועה לאיכות השלטון סבורה כי אין לעבור בשתיקה על הניסיון להתנות את הסדר החוב ב"תניית הפטור" – אותו סעיף אשר מוחק את זכות התביעה כלפי בעלי מניות ונושאי משרה. "עמוד עשן" גבוה וסמיך מיתמר מעל לאי.די.בי ומעל לראשם של בעלי המשרה ובעלי העניין בה, בעבר ובהווה. לא ניתן לנפנף את העשן באמצעות סעיף הפטור, ולהתעלם מהאש שאולי יצרה את העשן. יש לאפשר בירור משפטי מעמיק של השאלות שהוזכרו ושל שאלות אחרות, על ההשלכות שיש לכך.

זאת ועוד, התנועה לאיכות השלטון מוסיפה כי קשה להבין מדוע בעלי המניות הנוכחיים, ובפרט נוחי דנקנר, בעל השליטה ויו"ר הדירקטוריון, אינם נדרשים לוותר על מניותיהם. כיצד ייתכן שמי שעמד בראש אי.די.בי אחזקות בעת שעסקי החברה הידרדרו עד כדי שמיטת חובות דה-פקטו – ימשיך להחזיק במפתחות השליטה גם לאחר הסדר החובות?

לעמדת התנועה לאיכות השלטון מצב כזה מנוגד לכל היגיון בסיסי. ממושכלות יסוד הן שכאשר חברה איננה מסוגלת לעמוד בתשלום חובותיה – השליטה בה צריכה לעבור לידי הנושים. ברירת המחדל היא שבעלי המניות ונושאי המשרה, אשר תחת שרביטם נפגעו כספי הנושים, יפסידו את זכויותיהם ויורחקו מכל תפקיד בחברה.